De vestiging van de Passie in Wierden gaat ook de provincie aan, vindt de statenfractie ChristenUnie.

donderdag 06 oktober 2005

De kaarten zijn geschud. Zelfs de Raad van State stelt de Passie - die zich in Wierden wil vestigen - in het gelijk. Tegelijkertijd zit de politiek stil. Minister van der Hoeven heeft onlangs klare taal gesproken over de rol van Wierden, maar hoe zit het met de rol van de provincie? De statenfractie ChristenUnie vindt dat de provincie óók haar verantwoordelijkheid moet nemen en heeft hierover schriftelijke vragen aan het college van Gedeputeerde Staten gesteld:

Aan het college van Gedeputeerde Staten
Van Overijssel,
Postbus 10078,
8000 GB Zwolle.                                                            Rijssen, 6 september 2005.

Onderwerp: schriftelijke vragen ex artikel 39 van het Reglement van orde over de Evangelische scholengemeenschap de Passie in Wierden.

Geacht college,

De statenfractie van de ChristenUnie Overijssel heeft met verontrusting kennis genomen van de impasse waarin de Passie, de evangelische school voor voortgezet onderwijs, zich in Wierden bevindt.
Zoals bekend is het bezwaar van de gemeente Wierden tegen de Passie door de Raad van State ongegrond verklaard en ook de bezwaarschriftencommissie van de gemeente Wierden heeft de Passie in het gelijk gesteld als het gaat om de huisvestingsaanvraag voor 2005.
De verantwoordelijkheid voor de huisvesting van de Passie berust bij de gemeente Wierden en de gemeente Wierden zal dan ook voortvarend te werk moeten gaan om de Passie conform het grondwettelijk recht van vrijheid van onderwijs in deze gemeente te huisvesten.
Deze voortvarendheid is geboden gezien het feit dat in september 2005 het plan van scholen voor 2006 wordt vastgesteld.

Bij brief van 14 juli 2005 heeft uw college het gemeentebestuur van Wierden het volgende bericht:
“De provincie heeft in het kader de Wet Voortgezet Onderwijs” (WVOart.66, 5e lid) een adviserende taak naar de Minister van Onderwijs onder andere inzake de vestiging van scholen voor Voortgezet Onderwijs. In de uitoefening van deze taak heeft de provincie in april 2002 een positief advies doen uitgaan ten aanzien van de aanvraag voor vestiging van “De Passie”in Almelo. Deze aanvraag voldeed in alle opzichten aan de wettelijke voorwaarden die daaraan worden gesteld. De provincie heeft haar advies vergezeld van de opmerking dat, gezien de verwachte druk die vestiging van “De Passie”op het reeds bestaande onderwijs in Almelo teweeg zou brengen, het wellicht verstandig zou zijn te onderzoeken of alternatieve vestigingslocaties voorhanden waren. Hierbij zijn geen concrete suggesties genoemd.
Ook bemiddeling heeft niet het gewenste resultaat opgeleverd. Er zijn geen nieuwe feiten die nopen tot een verdere actieve provinciale betrokkenheid.”

Het zal duidelijk zijn, dat onze fractie van mening is dat de rol van de provincie meer is dan alleen maar adviseren in het kader van de VWO.
De Provinciewet kent de mogelijkheid van het (financieel) toezicht op de gemeentebesturen.

Het bovenstaande brengt ons op de volgende vragen:
  1. Kan uw college aangeven wat de provinciale bemoeienis c.q. de bevoegdheid van de provincie is met betrekking tot de Passie;
  2. bent u met ons van mening, dat de Passie het wettelijk recht heeft zich te vestigen in de gemeente Wierden en de gemeente Wierden aan deze vestiging ook haar (financiële) medewerking moet verlenen en de Passie op het plan van scholen voor 2006 moet plaatsen;
  3. bent u bereid opnieuw op korte termijn met het gemeentebestuur van Wierden en eventueel het gemeentebestuur van Almelo om de tafel te gaan teneinde uit de hierboven genoemde impasse te geraken;
  4. wanneer het antwoord op vraag 3 niets oplevert bent u dan bereid gebruik te maken van uw toezichthoudende bevoegdheid conform de Provinciewet en het gemeentebestuur van Wierden op te dragen de Passie op het plan voor scholen 2006 te plaatsen en hiervoor de nodige middelen beschikbaar te stellen.
Met vriendelijke groet,
Namens de Statenfractie van de ChristenUnie,