ChristenUnie wil oude Statenzaal in Zwolle hernieuwde functie geven!

Oude Statenzaal Zwollewoensdag 01 maart 2017

De provinciale fractie van de ChristenUnie wil dat de oude Statenzaal aan de Diezerstraat in Zwolle meer door de provincie wordt gebruikt dan nu het geval is. De historische waarde van het gebouw is groot en het zou jammer zijn deze mooi zaal onbenut te laten liggen.

Jan Westert, fractievoorzitter van de ChristenUnie Overijssel heeft in het vragenuur het college van GS gevraagd of de oude statenzaal doorlopend benut kan worden in het kader van bestuur Overijssel en Democratie? Wat Westert betreft kan dat ook in projecten samen met het bijv. samen met Thorbeckehuis. Ook stelt hij dat er ter onderstreping van dit waardevolle monument een keer een Statenvergadering worden gehouden bijv. met als thema “Democratie in Overijssel”! “Zou het niet mooi zijn om eens in een statenperiode daar een statenbijeenkomst te laten plaatsvinden”, vervolgt Westert zijn vragen. Als derde suggestie wordt gevraagd of de oude statenzaal kan worden gebruikt in het programma “Overijssel doet mee”.

Met Overijssel doet mee wil de provincie jongeren en volwassenen betrekken bij de democratie en hen laten zien en ervaren hoe de politiek werkt.

Door meer te doen met deze zaal kan worden bijgedragen aan de waardering voor democratie en bestuur en de historie daarvan. Bovendien is er mogelijk een mooie aansluiting te maken met een stadswandeling vanuit Waanders, HCO, Thorbecke en Oude statenzaal. Indirect draagt een beter positionering van de oude Statenzaal bij ook aan het aantrekkelijker maken van het winkelgebied in Zwolle, meer variëteit en beleving.

De Commissaris van de Koning heeft positief gereageerd op de vragen en antwoorde onder ander dat ze de mogelijkheden laat onderzoeken.

Archief > 2017 > maart