CHRISTENUNIE BLIJ MET VOORTZETTING BIO RIGHTS

biovrijdag 02 december 2016

Even leek het er op dat het initiatief om een biobrandstoffabriek in Hardenberg zou stranden. Gedeputeerde Staten van Overijssel hadden het voornemen een daarvoor afgegeven vergunning in te trekken. Dat gaf Statenlid Sybren Stelpstra van de ChristenUnie aanleiding zich daarover uitvoerig te laten informeren bij de aandeelhouders, de gedeputeerde en zijn ambtenaren en B&W van Hardenberg. Uit alle gesprekken bleek dat de wil er was, maar dat vanuit de provincie er te weinig vorderingen zichtbaar waren. De ChristenUnie deed daarop een pleit duurzaamheid en innovatie een kans te geven, ook al lagen er een aantal problemen die de voortgang blokkeerden.

Dit pleit werd ondersteund door de partijen 50+ en VVD in de laatstgehouden commissievergadering over deze kwestie. Het lukte de eigenaren in tussentijd weer een aantal vorderingen zichtbaar te maken, waaronder met name het weer op gang komen van de financiering voor deze innovatie. Bio Rights heeft de potentie om één van Europa’s grootste groengasfabrieken te worden.  Het zet afvalstoffen, zowel huisvuil als biomassa met een capaciteit van 500.000 ton, om in groene producten, ten behoeve van biogas en bio-ethanol. Het levert werkgelegenheid op van 35 hoog geschoolde medewerkers, met een potentie van 70 medewerkers totaal  voor de toekomst.

Met het klimaatakkoord van Parijs en het voornemen van de provincie Overijssel om CO2 proportioneel terug te dringen, was het de ChristenUnie veel waard dit initiatief verdere voortgang te gunnen. Bij het terugdringen van fossiele brandstoffen als kolen, olie en gas horen innovaties op het gebied van duurzaamheid kansen te krijgen, ook al zit dat soms tegen.

Archief > 2016 > december