Licht

Renate_kader.pngdinsdag 15 december 2020

Er lag al een ander artikel klaar voor deze nieuwsbrief. Die ging een beetje over corona, maar niet teveel. Maar na vandaag (ik schrijf dit op 14 december) moet het er toch over gaan. We zijn in een stevige lockdown beland, en dat maakt het leven er niet lichter op.

Om eerlijk te zijn had ik het niet aan zien komen, deze zware lockdown. Alle scholen weer dicht, kinderen thuis, winkels dicht. En dat in de maand waarin we graag familie en vrienden weer hadden opgezocht. Voor veel mensen zal dit opnieuw (of nog steeds) eenzaamheid met zich meebrengen. Jongeren raken gedemotiveerd over hun opleidingen en studies. Mensen verliezen hun baan. Anderen zien hun onderneming in rook opgaan.

Zelf ervaar ik dit ook als een zware tijd en ik zie op tegen de komende weken waarin we weer veel tijd met zes man in één huis zullen doorbrengen. Werk, politiek, familie, kerk; alles speelt zich achter het beeldscherm af. En waar internet en computers in deze tijd een zegen zijn, heeft het tegelijk grote beperkingen. Politiek bestaat voor een deel uit officiële vergaderingen, maar voor een veel groter deel uit gesprekken, bezoeken, luisteren, voelen, meemaken, zien en beleven. En dat overgrote deel is er sinds maart veel en veel te weinig.

Maar ondanks alle beperkingen hebben we in de afgelopen maanden toch een aantal mooie dingen kunnen doen in Overijssel. In deze nieuwsbrief leest u er het een en ander over, op onze website is nog veel meer te vinden.

Ook attendeer ik u graag op de bijdragen van onze waterschappers. Hun werk is vaak wat minder zichtbaar, maar erg belangrijk! Wie last heeft van droogte, of juist van teveel water, weet daar alles van.

Ik wil graag hoopvol afsluiten. Onze premier zei het mooi in zijn toespraak: “Met elkaar en voor elkaar!” Het had zomaar een ChristenUnie-slogan kunnen zijn. Ik voeg daar graag wat aan toe. Want hoe bemoedigend mensen om je heen ook kunnen zijn, je kunt je vertrouwen niet op ze stellen. Dat kunnen we wel op onze Hemelse Vader. We vieren dit jaar D.V. opnieuw dat God zelf als mens naar de aarde kwam. Hij daalde af van Zijn troon en werd mens, net als wij. Geen enkele god deed dat, maar de God van de Bijbel wel. Wat een troost en hoop gaat daarvan uit!

Troost en hoop die we in deze zware en onzekere tijd extra nodig hebben. Dierbaren die ziek worden of overlijden, werk dat wegvalt, kinderen die hun opleiding niet of maar moeilijk voort kunnen zetten, we mogen alles in Zijn handen leggen. We wensen u Gezegende Kerstdagen vol van het Licht en een hoopvol Nieuwjaar!

Renate van der Velde
Fractievoorzitter ChristenUnie Overijssel