ChristenUnie Overijssel tegen sluiting gevangenissen

gevangenisdinsdag 26 maart 2013

De ChristenUnie Overijssel is tegen de sluiting van gevangenissen en tbs-klinieken in Overijssel. Fractievoorzitter Jan Westert noemt het een dramatisch plan. ‘Opnieuw wordt de werkgelegenheid in de provincie Overijssel zwaar getroffen door sluiting van rijksdiensten.’

Vrijdag werd bekend, dat staatssecretaris Teeven voornemens is om een groot aantal gevangenissen en tbs-klinieken te sluiten, waaronder Almelo en Veldzicht te Balkbrug. De provinciale fractie van de ChristenUnie in Overijssel is ongelukkig met de plannen van de staatssecretaris. Het betekent  opnieuw een forse aanslag op de werkgelegenheid in Overijssel. Veldzicht is een grote werkgever in een dorp als Balkbrug. Almelo heeft de afgelopen tijd al meer te maken gehad met sluiting van de Rijksdienst. De ChristenUnie vindt dat vanuit een smal perspectief wordt gekeken naar de hergroepering van de justitiële inrichtingen.

De ChristenUnie in Overijssel wil dat het college van Gedeputeerde Staten in overleg treedt met  staatssecretaris  Teeven over de gevolgen van deze ongewenste ontwikkeling voor Overijssel. De fractie van de ChristenUnie wil in de aprilvergadering van Provinciale Staten in Overijssel in een motie de aandacht vragen voor de gevolgen van deze sluiting.

De provinciale fractie begrijpt dat er bezuinigd moet worden, maar de gevolgen van dit beleid zijn wel zeer ingrijpend voor die regio’s waar werkgelegenheid juist om stimulerend beleid vraagt.  Met de sluiting van Veldzicht wordt bovendien het dorp Balkbrug ontdaan van een markante locatie.  Dat is ook in ander opzicht een forse aantasting  van dit dorp, aldus de ChristenUnie.

Archief > 2013 > maart