Geen vermindering van het aantal Statenleden

statenzaalnieuwwoensdag 18 januari 2012

Tijdens de commissie openbaar bestuur gaf CU fractievoorzitter Jan Westert aan, dat de fractie van de ChristenUnie tegen een vermindering van het aantal Statenleden in Overijssel is.

Hij reageerde daarmee op de brief van minister Donner, die werkt aan een wetsvoorstel over dit onderwerp.  In 2007 is het aantal Statenleden met 25% (in Overijssel van 63 naar 47) verminderd. Deze periode is het College van GS met een lid teruggebracht. De ChristenUnie vindt daarmee dat voorlopig de grens is bereikt.  Een verdere reductie is overeengekomen in het regeerakkoord van het huidige kabinet en vooral financieel economisch gemotiveerd. De ChristenUnie in Overijssel vindt dat een te smal standpunt.  Vanuit het oogpunt van democratische legitimering is een verdere reductie met een indirecte kiesdrempel niet aan te bevelen.  Ook het college van GS deelt deze lijn en een meerderheid van de Provinciale Staten, met uitzondering van de PVV.

Archief > 2012 > januari