ChristenUnie stelt vragen: ‘Ieder WC telt in Overijssel!’

sung-jin-cho-F1fJ9siIzS4-unsplash.jpgmaandag 10 oktober 2022

We hebben een tekort aan openbare toiletten in Nederland. Overijssel is daar geen uitzondering op en ChristenUnie Overijssel brengt daar graag verandering in. Daarom heeft Statenlid Jan Westert schriftelijke vragen gesteld met de hoop iets op gang te brengen. Hij vraagt speciaal aandacht voor de situatie rondom natuur- en recreatiegebieden en in de buurt van fiets- en wandelroutes.

De fractie van de ChristenUnie is geactiveerd door de zogeheten Toiletalliantie die het tekort aan openbare toiletten landelijk aankaart. Westert wil weten van het College van Gedeputeerde Staten wat precies de stand van zaken is rondom het aantal en de spreiding van publieke toiletgelegenheden. Wat is het provinciale beleid? Ontvangen ook zij signalen van het gebrek aan sanitaire voorzieningen? Het ChristenUnie-Statenlid ziet graag dat provincie afspraken maakt met bijvoorbeeld horeca, landgoederen en rustpunten voor openstelling van hun toiletten. Zeker als zij provinciale subsidies ontvangen.

Ook wil Westert weten op de toiletten van de provincie bij locaties/steunpunten van de provincie openbaar toegankelijk zijn en of dat verder kan worden uitgebreid. Daarnaast stelt hij voor openbare toiletten te plaatsen bij parkeerlocaties aan de toegang van natuurgebieden.