Waarderingsprijzen voor vrijwilligers in Zwartewaterland

2021 11 22 HSBZ - Jeroen krijgt lintje van de provincie - Met  Carin de Cloe (LO) en Jan Westert (Stdinsdag 23 november 2021

Als afgevaardigde namens de provincie maakte ons Statenlid Jan Westert maandag een tourtje door Zwartewaterland. Hij hield halt op drie plaatsen om de Overijsselse Vrijwilligersprijs uit te reiken. In Genemuiden verraste hij de vrijwilligers van Stichting De Wijkwieg. In Hasselt werd de inzet bij de Buurtkamer Plus en de Hoogstambrigade Zwartewaterland gewaardeerd met een waardebon en een bos bloemen. Westert: “Dit is heel belangrijk werk dat wij graag waarderen vanuit de provincie.”

Mede door corona-omstandigheden ingegeven verspreiden verschillende Overijsselse politici zich over de provincie voor de prijsuitreikingen. Voorheen werden de waarderingsprijzen uitgereikt in Zwolle tijdens een grootschalig evenement. “Maar dit is eigenlijk veel beter. Zo bezoeken we als Statenleden de plekken waar de vrijwilligers actief zijn en hebben we een veel beter beeld van wat zij doen.”

Westert is onder de indruk van het werk dat in Genemuiden wordt verzet bij De Wijkwieg. De stichting is gewaardeerd als een unieke moeder-kindopvang, met als doel zoveel mogelijk baby’s een kansrijke start te bieden. In een huiselijke gestructureerde omgeving bieden zij alle zorg die moeder en kind nodig hebben. Dat doen ze in de tapijtstad met zo’n zeventig vrijwilligers.

In Hasselt zorgen zeven vrijwilligers van De Buurtkamer Plus voor ontmoeting en verbinding tussen ouderen. Ook wordt er samen gegeten. Dat doen ze iedere maandagmiddag en woensdagochtend. De Hoogstambrigade onderhoudt de fruitbomen in de gemeente Zwartewaterland. De hoogstambrigade stimuleert de gemeente mee te denken over aanplant in wijken, en herplant in oude boomgaarden waar bomen aan vervanging toe zijn.

Laatstgenoemde ontving de Overijsselse Vrijwilligersprijs in de categorie 'groene vrijwilligersgroep'. Zij waren aangedragen door Landschap Overijssel. De Wijkwieg was samen met De Buurtkamer Plus aangedragen door Vrijwilligerssteunpunt Zwartewaterland.