ChristenUnie positief over provinciegeld verkabeling ’s Heerenbroek

sheerenbroek.jpegwoensdag 10 november 2021

De provincie maakt geld vrij voor het ondergronds verkabelen van de hoogspanningskabels die over het dorp ’s Heerenbroek lopen. Na aandringen van de ChristenUnie staan vrijwel alle fracties in Provinciale Staten van harte achter het voorstel dat er ligt. Wel houdt de ChristenUnie nog een vinger aan de pols. De provincie vraagt namelijk ook een bijdrage van de gemeente Kampen, terwijl nog niet bekend is hoeveel Kampen kan bijdragen. Echter draagt de gemeente geen verantwoordelijkheid in deze kwestie. Kampen heeft de inwoners van ’s Heerenbroek niets beloofd, dat heeft de provincie gedaan.

Sybren Stelpstra riep in september dit jaar met een motie het provinciebestuur op hun belofte na te komen de kabels ondergronds te krijgen. Daarover zei hij: “Dit gaat om integriteit van onze overheid. Wij moeten beloftes die wij doen simpelweg nakomen.” Die belofte wordt nu ingelost doordat na jaren eindelijk geld wordt vrijgemaakt om de klus te klaren. Dorpsbewoners zijn al meer dan tien jaar bezig om dit gedaan te krijgen, en worden er moedeloos van. De hoogspanningskabels brengen gezondheidsrisico’s met zich mee, vooral voor jonge kinderen.

In 2009 kwam al het plan om de kabels ondergronds te brengen vanwege de elektrificatie van het Kamperlijntje. Plannen waren toen om de dieseltrein door een tram te vervangen met een bovenleiding in het landschap. Als compensatie werd bedacht om de hoogspanningskabels ondergronds te leggen. Uiteindelijk kwam er geen tram, maar is de trein wel geëlektrificeerd, waardoor er alsnog een bovenleiding kwam. In 2019, tien jaar later, was er nog steeds geen actie ondernomen en diende ChristenUnie samen met het CDA een motie in. Deze werd unaniem gesteund door Provinciale Staten. Vandaag hebben 13 van de 14 fracties in Provinciale Staten zich achter een bedrag van 1,7 miljoen euro geschaard.