Werkbezoek Steenwijkerland: tussen parels en tranen

20210915 - werkbezoek Steenwijkerland.jpegmaandag 20 september 2021

De coronamaatregelen vormden drie keer een blokkade voor een werkbezoek van de Statenfractie aan de gemeente Steenwijkerland. Maar woensdag 15 september was het toch zover. In de noordelijkste gemeente van de provincie werd ChristenUnie Overijssel vertegenwoordigd door Statenleden Jan Westert en Arjan Hof en stagiaire Olaf Smidt. Zij kijken terug op een ‘buitengewoon goed georganiseerd werkbezoek’.

Samen met raadsleden werd door het fraaie gebied getrokken. Westert: “Steenwijkerland is een gemeente met veel toerisme. Met Giethoorn als toeristisch centrum van internationale allure.” Maar dat vraagt veel van de infrastructuur. “De stationsomgeving in Steenwijk -als toegangspoort naar het gebied- eist namelijk een forse investering. De tranen springen je in de ogen als je het stationsgebouw bekijkt. Mijn beleving was vooral afvragen hoe ik daar zo snel mogelijk weg kon zijn.“

Enthousiasme over het openbaar vervoer ziet Westert helaas niet opbloeien in Steenwijkerland. Qua toeristisch verkeer komen er allerlei vragen op bij het Statenlid: “Hoe spreid je toeristen over een gebied met zoveel mooie parels? Hoe zorg je dat een dorp als Ossenzijl niet wegkwijnt onder de verkeersdruk van het toerisme?  Welke rol kan Oldemarkt spelen in het toeristisch aanbod? En dan nog de problematiek van het filevaren in Giethoorn, de parkeerproblemen voor dit dorp en de knelpunten rond Natura 2000-gebied bij de Loswal. Om over de leefbaarheid voor de inwoners maar niet te spreken. De voorzitters van Plaatselijk Belang Ossenzijl en Gieters Belang wisten ons aardig bij te praten.”

Met de regiodeal voor Steenwijkerland en de Weerribben/Wieden kan veel goeds worden gedaan. Dat geld kan goed worden besteed, maar de tijd tussen plan en verwezenlijking vraagt veel tijd. Westert: “Ik hoop dat de regiomiddelen die minister Carola Schouten en de provincie hiervoor beschikbaar hebben gesteld een vervolg krijgen. Bovendien zijn aanvullende middelen door private financiering nodig, willen de publieke middelen optimaal ingezet kunnen worden.”

De ChristenUnie-delegatie vond het ook prettig deze middag op te trekken met partijgenoten Henk Boxum en Cor Lievers van de lokale raadsfractie. Bovendien was het goed om met andere vertegenwoordigers uit het gebied kennis te maken.