Energietransitie moet gaan om gezondheid, leefomgeving en gezonde aarde

Zonnepanelen.jpgdinsdag 04 mei 2021

In de vergadering van de Provinciale Staten stond de Regionale Energie Transitie (RES) op het programma. Vanuit de RES Twente is een voorlopig ontwerp gepresenteerd en vanuit de RES West-Overijssel een hoofdlijnenakkoord. Beide ‘Ressen’ waren woensdag ter instemming voorgelegd aan de Provinciale Staten. ChristenUnie-woordvoerder Sybren Stelpstra hield een betoog over verantwoording nemen en de relatie tussen individualisme en de klimaatcrisis.

“We hebben als samenleving de verkeerde afslag genomen, die van individualisme, ieder voor zich en voor een land waarin je leeft om te werken in plaats van andersom”, stelt statenlid Stelpstra. Hij ziet voor zich dat de samenleving weer terugkeert op de route van eerdere generaties die gezamenlijk verantwoording namen.

Stelpstra wil graag aandacht voor de ondergesneeuwde waaromvraag met het bespreken van de energietransitie. “We hebben het veel over ‘hoe’ en ook vandaag gaat de discussie meer over de oplossing, de energie-neutraliteit, dan het probleem van klimaatontregeling.” Niet de keuzes tussen verschillende energiemaatregelen zouden het hoogste doel moeten zijn. Nee, het gaat om hoofdzaken als gezondheid, leefomgeving en een gezonde aarde.

De regio’s bestaande uit gezamenlijke gemeenten dragen de verantwoording voor keuzes in deze transitiefase. De ChristenUnie wil dat de provinciale overheid zich zo weinig mogelijk in dit proces mengt. Daarom ook geen goedbedoelde interventies en dient de partij geen moties in. Stelpstra betoogt wel dat de provincie kan helpen in dit proces, zonder het over te willen nemen.