ChristenUnie pleit voor scenario’s gevolgen dalende beroepsbevolking Overijssel

werkeloosheidvrijdag 07 februari 2020

De provinciale fractie van de ChristenUnie wil dat de gevolgen van de daling van de beroepsbevolking in Overijssel beter worden doordacht. Statenlid Jan Westert bracht zijn voorstel in tijdens de behandeling van het Investeringsvoorstel MKB-beleid in de commissie Economie. Overijssel kampt deze coalitieperiode voor het eerst met een afnemende beroepsbevolking van ca. 4000 mensen. Tot 2030 wordt een daling met ruim 22000 voorzien. De nu al krappe arbeidsmarkt lijkt daarmee blijvend onder druk te staan. In het MKB-beleid is er daarom volop aandacht voor noodzakelijke productiviteitsverhoging en innovatie. De ChristenUnie vindt dat een te smalle focus. “Het is beter om de gevolgen beter in kaart te brengen”, aldus statenlid Westert. “Niet alleen het MKB ondervindt de gevolgen, maar ook de zorg, het onderwijs, de toeristische sector en de overheid zelf. Het voorzieningenniveau in de samenleving gaat de gevolgen ondervinden.”

Bij de behandeling van het Investeringsvoorstel MKB-beleid pleitte Jan Westert er dan ook voor om de gevolgen van de daling van de beroepsbevolking voor de economie en de arbeidsmarkt beter in beeld te brengen. De ChristenUnie wil graag dat het Trendbureau Overijssel en/of de SER Overijssel de trends analyseert en scenario’s schetst met gevolgen. Wat betekent de daling voor de concurrentiekracht en economische ontwikkeling, voor de arbeidsmigratie en voor het brede voorzieningenniveau? Is een productiviteitsstijging door innovatie in technologie voldoende? Wat betekent de daling voor het aanpassingsvermogen van de Overijsselse beroepsbevolking? Een diepgaandere verkenning en ontwikkeling van scenario’s is dan ook belangrijk voor de economische positie van Overijssel, maar ook breder voor sectoren als de zorg en onderwijs. De dalende beroepsbevolking zal ons nadrukkelijk bepalen bij het vraagstuk van de kwaliteit van ons samenleven. Dat vraagt om visie op de middellange termijn is de gedachte van de Overijsselse ChristenUnie.
Tijdens de commissiebehandeling gaf gedeputeerde Van Hijum aan ook het belang van een verkenning en scenario’s te zien en verschillende partijen ondersteunden het pleidooi van de ChristenUnie. Bij de behandeling in Provinciale Staten is Westert voornemens om samen met andere partijen met een motie over de dalende beroepsbevolking te komen.

Archief > 2020 > februari