Lunchwandelen in Vriezenveen

Janenkees.jpgmaandag 11 maart 2019

Jan Westert van de ChristenUnie en Kees Slingerland van GroenLinks gaan dinsdag 12 maart lunchwandelen in Vriezenveen. Ze starten zo tegen 12.00 uur bij het station Vriezenveen en zullen dan onder andere het gerevitaliseerd bedrijventerrein Westeinde “bewandelen”.

Het idee voor de lunchwandeling ontstond tijdens een Statenvergadering, waar Kees Slingerland van Groen Links aandacht voor lunchwandelpaden vroeg. Jan Westert van de ChristenUnie zag er niet direct een taak voor de provincie weggelegd maar vond het wel een interessant idee om de aandacht op te vestigen en over door te praten.

Kansen voor lunchwandelen
De beide statenleden hebben afgesproken om in deze campagneperiode samen te gaan lunchwandelen en het gesprek verder te voeren. Zij vinden het lunchwandelen een idee om te stimuleren. Het past in het beleid van de provincie om sport en bewegen te stimuleren, waar gedeputeerde Bert Boerman verantwoordelijk voor is. Onlangs nog presenteerde Boerman zijn plan Samen werken aan een sportieve openbare ruimte. “In zo’n aanpak past het idee van lunchwandelen natuurlijk ook prima.”, aldus Westert en Slingerland.

Per trein
De keuze voor Vriezenveen in de gemeente Twenterand heeft nog als extra reden, dat Westert en Slingerland de aandacht willen vestigen op de spoorlijn Almelo-Hardenberg en de noodzaak om deze lijn te verduurzamen. Bovendien hebben Westert en Slingerland samengewerkt aan een Statenbreed aangenomen motie over de planvorming voor de Nedersaksenlijn. Samen met de reizigersvereniging ALMA vertrekken zij daarom op 12 maart, 11.25 uur van station Mariënberg naar Vriezenveen. Vertegenwoordigers van ALMA reizen dan met hen mee. Zij willen de noodzaak van verduurzaming/elektrificatie van de lijn en het bredere perspectief van het spoor voor Oost Nederland opnieuw onder de aandacht brengen bij de statenleden.

Wethouder Van Abbema
De lunchwandeling wordt rond 14.00 uur afgesloten met een korte ontmoeting bij wethouder Martha van Abbema van de gemeente Twenterand. De wethouder heeft aangegeven het belang te zien van multifunctioneel benutting van bedrijventerreinen. Zij zou graag zien dat bedrijventerreinen bijvoorbeeld ook in de avonduren en weekenden aangenaam plekken zijn om te wandelen, te sporten en te verblijven. Revitalisering van bedrijventerreinen en kantoorlocaties biedt ook vanuit het perspectief  van ruimtelijke inrichting kansen, zo bedachten GroenLinkser Kees Slingerland en ChristenUnie-man Jan Westert. “Goed om daarover met de wethouder in gesprek te gaan.”

Archief > 2019 > maart