ChristenUnie bepleit passende functie oude statenzaal Diezerstraat

Statenzaal Diezerstraat Zwolledinsdag 19 juni 2018

De ChristenUnie in Overijssel gaat in een motie bij de Perspectiefnota het college van GS vragen om aan de ‘oude Statenzaal van de provincie’ een passende functie te geven. De oude statenzaal aan de Diezerstraat in Zwolle ademt de sfeer van langjarig Overijssels bestuur uit. Fractievoorzitter Jan Westert van de ChristenUnie vindt dat de oude Statenzaal een passende bestemming moet krijgen. Jan Westert: ‘Zo’n zaal is heeft een eminente sfeer om bij te dragen aan de waarde van de democratie, van vrijheid en tolerantie, verdraagzaamheid en het vrije woord. Ook voor representatieve doeleinden is de zaal beter te benutten’

De ChristenUnie dient daarom een motie in, waarin het college van GS wordt opgedragen om met de gemeente Zwolle tot een nieuwe passen invulling te komen. Ook kan er een relatie worden gelegd met het Thorbecke-huis en het Historisch Documentatiecentrum Overijssel. “Het HCO beschikt over veel archiefmateriaal, dat het waard is om in de etalage te worden gezet.”, aldus  de Overijsselse fractievoorzitter van de ChristenUnie. Eerdere vragen van de ChristenUnie hebben geleid tot een positieve reactie, maar nog niet tot concrete stappen. Westert vraagt nu in een motie om de functie van de ‘oude Statenzaal’  echt een plek te geven en met de gemeente Zwolle op te pakken. Bij de begroting 2019 wil de ChristenUnie graag een eerste ‘houtskoolschets van de voornemens van GS’ zien. De ChristenUnie staat niet alleen in haar wens. De motie wordt mede ondersteund door een ruime meerderheid in de Provinciale Staten. Naast de ChristenUnie zijn PvdA, CDA, VVD,D66 en de SGP mede-indieners.

Archief > 2018 > juni