Voordat Vliegveld Lelystad open kan moet herindeling luchtruim bekend zijn!

Lelystad Airportvrijdag 05 januari 2018

"ChristenUnie legt bom onder opening van Lelystad Airport", kopt de pers in een artikel waarin gemeld wordt dat de opening van vliegveld Lelystad in april 2019 staat op losse schroeven staat. Regeringspartij ChristenUnie vindt dat de overheid eerst het vertrouwen van burgers en regionale bestuurders terug moet winnen. ,,Uitstel ligt voor de hand”, zegt ChristenUnie-Kamerlid Eppo Bruins.

De ChristenUnie speelt een sleutelrol nu de bijna voltallige oppositie zich om uiteenlopende redenen tegen de opening per april volgend jaar heeft gekeerd. In februari valt het besluit over de definitieve openingsdatum, maar volgens Bruins moet er dan wel een heel goed verhaal liggen, wil uitstel tot 2020 of later kunnen worden voorkomen. "Ik zie nu nog niet hoe ik daarvan overtuigd kan worden. Daarom geef ik maar vast een winstwaarschuwing af."
Klungelig

Bruins spreekt van een ‘klungelig proces’ dat het regionale draagvlak danig heeft ondermijnd. ,,In de milieueffect-rapportage zaten fouten die nota bene door actiegroepen (HoogOverijssel, red.) moesten worden ontdekt. En pas afgelopen juni werd plotseling duidelijk dat de eerste jaren met lage aanvliegroutes zal worden gevlogen, zodat omwonenden veel hinder zullen ondervinden. Dat heeft iedereen verrast. Het vertrouwen is tot onder het nulpunt gedaald.”
Opschorten

Volgens Bruins doet het kabinet er verstandig aan het besluit op te schorten tot duidelijk is hoe de nieuwe indeling van het luchtruim, die voorzien is in 2023, eruitziet. Uit het in december verschenen plan van aanpak voor die luchtruimherziening blijkt dat dit vanaf 2020 duidelijk kan zijn. Vanaf dan zou Lelystad kunnen beginnen met de opstartfase, om in 2023 volledig operationeel te zijn. Bruins: ,,Ik kan me voorstellen dat we eerst wachten op het eindplaatje, voordat we met iets beginnen zonder dat we weten waar het eindigt.”

Op provinciaal niveau spelen daarnaast tegengestelde belangen. De provincie Flevoland wil dat het kabinet de vaart erin houdt en vasthoudt aan opening van ‘banenmotor’ Lelystad Airport in april 2019. De provincies Overijssel en Gelderland vrezen daarentegen dat hun burgers jarenlang last krijgen van geluidsoverlast.
Voorbarig

De Flevolandse Commissaris der Koning Leen Verbeek deed de protesten uit de buurprovincies in zijn nieuwjaarsspeech nog af als ‘bijna rituele rimpelingen’ die niet tot uitstel leiden. Bruins noemt die uitlating ‘voorbarig’.

De pas op de plaats die Bruins wil maken, is een streep door de rekening van Schiphol, dat tegen zijn grenzen aanloopt. Vliegveld Lelystad moet de nationale luchthaven ontlasten, door vooral vakantievluchten over te nemen

Bron: Stentor

« Terug