ChristenUnie Statenfractie en fractie Steenwijkerland op werkbezoek bij Dyka Steenwijk

Dyka Steenwijkwoensdag 14 juni 2017

Woensdag 14 juni 2017. De twee ChristenUnie fractie begonnen de dag in het plaatsje Muggenbeet, bij Blokzijl om zich bij te laten praten over de ontwikkelingen rond het nationale prak de weerribben-wieden. Daarna stond een bezoek aan Dyka op het programma.

De voorzitter van de werkgroep die zich buigt over de toekomst van het nationaal park de weerribben-wieden gaf aan dat het gebied uiterst succesvol is in het aantrekken van internationale aandacht. Met bussen vol komen mensen uit Azië en China maar ook andere landen naar o.a. Giethoorn. Het zorgt voor bijzondere vraagstukken en oplossingen. De werkgroep is vooral ook bezig met de toekomst. Het park zelf zal niet uitbreiden maar de directe omgeving zal mee kunnen profiteren van alle aandacht die het unieke prachtige gebied ontvangt. Er worden toegewerkt naar een professionele aanpakt met structurele oplossingen waarbij de financiering wellicht een wat bredere aandacht vraagt van ook de provincie.
De reis van Muggenbeet naar Steenwijk gaf een prachtig beeld van de omgeving maar ook van de bijzondere uitdagingen waar het Waterschap en de Provincie samen oplossingen voor hebben bedacht en doorgevoerd.
Bij Dyka ging de aandacht in eerste instantie naar de productie, de maatschappelijk plek van het bedrijf en de organisatie. In het bijzonder ging de aandacht toch vooral naar een project of liever gezegd traject waarbij Dyka samen met de gemeente en andere partijen al 60 mensen die in de kaartenbak van de bijstand stonden heeft begeleid naar werk. Bij 40 van deze 60 mensen is dat ook daadwerkelijk gelukt. Twee van hen verzorgden een rondleiding langs het indrukwekkende productieproces van plastic buizen in alle maten en onderdelen van buizenstelsel in verschillende vormen en maten. Mooi ook om te horen dat Dyka al 40% kan recyclen. Goed op weg naar een circulaire economie waar de ChristenUnie een groot voorstander van is.

Het is vooral de aandacht die Dyka aan de mensen geeft. Een job coach begeleid een jaar lang deze mensen die, ondanks dat ze werken, hun bijstand uitkering in dat jaar behielden. Het zich op werk en daarbij zeker de persoonlijke aandacht zijn de keys tot het succes.
Een mooi voorbeeld van hoe maatschappelijk verantwoord ondernemen kan. Een voorbeeld dat eigenlijk landelijk ingevoegd zou moeten worden. De ChristenUnie heeft de afgelopen maanden meerdere vergelijkbare projecten bezocht en ziet dat de aanpak werkt. Het is goed voor mens en maatschappij om mensen niet in de bijstand te laten zitten maar samen werk te vinden via dit soort trajecten.
Het was een warme dag, warm door de pracht van hetgeen we zagen en hoorden en, ja, het was buiten ook ruim 25 graden.

Archief > 2017 > juni