27 mei 2017: De doorwerking van de Moderne Devotie op de Reformatie..

zaterdag 01 april 2017

De uitreiking van de Moderne Devotie Award 2017 zal worden gedaan op 27 mei in bovenzaal van de kerk in Windesheim nabij Zwolle. De Zwolse Moderne Devotie pionier Ton Hendrikman zal dit jaar de award ontvangen. De heer Hendrikman heeft vanuit een gepassioneerde zoektocht naar o.a. de wetenschappelijke feiten over de Moderne Devotie, een grote bijdrage geleverd aan het herleven van het gedachtegoed.
Voorafgaand aan de uitreiking zal Mink de Vries de aanwezigen meenemen naar oude tijden waarin er in Windesheim een groot, Europees georiƫnteerd klooster stond.
Ds de Jong zal ons meenemen naar de verbintenis tussen de reformatie en Moderne Devotie met een toepassing gericht op onze tijd.
U bent van harte welkom!

Er is veel te vertellen over Windesheim, Herxen en omgeving in relatie tot de Moderne Devotie. Hoe is de verbinding te leggen met onze tijd? Wat is Herxen of misschien wel wie was…en wat heeft Zwolle voor een relatie met Herxen? De kerk in Windesheim… is dat altijd een kerk geweest?

Ds de Jong, voormalig predikant van de hervormde kerk in Windesheim zal na de uitreiking een lezing verzorgen over ‘De doorwerking van de Moderne Devotie op de Reformatie en de Nadere Reformatie binnen het Protestantisme’.

Vragen als “bij wie vinden we in 2017 nog uitingen van devotie (vroomheid)?” en “Thomas a Kempis vond dat je niet moest staan naar bekendheid. Wat kunnen wij daarmee in een tijd waarbij alles juist draait om bekend te worden? ” Maar ook “Mogen we de Moderne Devotie aanwenden voor commerciële of politieke doelen?”

Programma:

18.15 uur            Start wandeling Windesheim olv Mink de Vries (start bij de kerk)

19.30 uur            Koffie en thee bij aankomst in de bovenzaal Kerk Windesheim

20.00 uur            Uitreiking Moderne Devotie Award aan Ton Hendrikman

20.20 uur            Koffie en Thee

21.00 uur            Ds de Jong: De doorwerking van de Moderne Devotie op de Reformatie en de Nadere Reformatie binnen het Protestantisme’

21.45 uur            Afsluiting met hapje en drankje

22.15 uur            Einde