ChristenUnie vraagt duidelijkheid N340

N340_Hessenpoortmaandag 06 juli 2015

Samen met de andere coalitiepartijen (CDA, D66, VVD) heeft de ChristenUnie duidelijkheid gevraagd over het proces dat gedeputeerde Boerman voorstaat voor de N340. In de media en in brieven is er opnieuw allerlei rumoer ontstaan over de voortgang van dit project. Bert Boerman reageerde daarop in het vragenuur namens het college van Gedeputeerde Staten (GS).

“GS verstaat u vraag, we werken de komende tijd hard door aan het project N340/N48/N377. De eerste fase Knooppunt A28 en de spoorse onderdoorgang brengen we zo snel als mogelijk naar de realisatiefase. Gelet op de discussie over de Noordelijke variant zal ik u een actualisatie van de financiële gegevens , zoals destijds voor deze variant in beeld zijn gebracht en gebruikt zijn bij de uiteindelijke besluitvorming, in de maand september doen toekomen. Wij zullen u dan tevens een update geven van de planning en inzicht in de gevolgen voor het tijdschema als er afwijkingen buiten het huidige provinciale inpassingsplan worden aangebracht. Tot slot zal GS u in december informeren over het ontwerp van het Verbeterpakket in relatie tot de huidige budgetspanning zoals is aangegeven in het voortgangsbericht project N30/N48/N377 zoals vandaag ook op de ingekomenstukken van uw staten staat.”

Dat is de letterlijke tekst van de toezegging die Bert Boerman gaf en waarmee Provinciale Staten tevreden was. In de vergadering diende nog een motie van de PVV en een dreidging van de SP, maar dat bleek vooral bedoeld als tromgeroffel.

Namens de fractie heeft Alwin te Rietstap zich in snel tempo dit zware dossier in de Overijsselse Staten snel eigen gemaakt. Hij zal het scherp volgen en wil vooral weten dat de uiteindelijke ontwikkeling een weg oplevert, die voldoet aan het mobiliteitsbleid in Overijssel. Daarmee komt Boerman aan het eind van het jaar. Over de aansluting bij de A28 en de onderdoorgang bij het spoor tot aan de Ankummerdijk bestaat eigenlijk geen wezenlijk verschil van inzicht. Daarom vinden we het van belang dat dit deel bij voorrang wordt aanbesteed en uitgevoerd. Er moet eindelijk een begin met de uitvoering worden gemaakt, vooral ten aanzien van de belangrijkste knelpunten.

Archief > 2015 > juli