Samenwerking tussen Provincie en Waterschappen cruciaal

Jan Westert en Herman Odinkdinsdag 24 februari 2015

De ChristenUnie beseft dat een goede samenwerking tussen de Waterschappen en het Provinciale bestuur van cruciaal belang is. Herman Odink (Waterschap Groot Salland) en Jan Westert (CU Overijssel) willen dan ook de handen ineenslaan. Westert: 'We moeten niet langs elkaar heen projecten opstarten, zo kan er geld worden bespaard.'

Er moet volgens Westert ruimte zijn voor de rivieren in de Overijsselse provincie. Zo wordt er al veel aan de Vecht gewerkt en worden oude Vechtarmen, zoals in Vilsteren, weer betrokken bij de Vecht.  Odink vult aan: 'Vroeger was de Nederlandse Vecht 90 kilometer, inmiddels is hij 60 kilometer, maar om het water te kunnen beheersen moeten wij er voor zorgen dat de Vecht opnieuw naar de 90 kilometer toe gaat. We moeten de Vecht haar oorspronkelijke vorm weer teruggeven.'

Waterveiligheid voor Overijssel
Ondanks het feit dat de Waterschappen de waterwegen in Overijssel beheren, is het ook voor de provincie belangrijk dat het goed wordt beheerd. Westert ziet meer kansen: 'Door het vele water in de provincie kunnen wij ook recreatief en economisch veel winst behalen. Daarnaast wordt de natuur mooier door voldoende water.'
In de volgende politieke termijn wil de ChristenUnie dat er aandacht blijft voor de bescherming van hoog water. 'Mensen weten niet altijd of ze veilig zijn. Op de app Overstroom Ik? kunnen mensen zien hoeveel overstromingsgevaar ze lopen. De Waterschappen en de provincie zullen in de toekomst kijken of dijken veilig en hoog genoeg zijn,' benadrukt Odink.

Meer water in de steden
Ommenaar Westert wil vooral dat steden meer oog hebben voor groen. 'In nieuwe stadswijken zie veel steen, zelf tuintjes worden betegeld. Als er meer ruimte vrij wordt gemaakt voor groen en water, is het ook makkelijker om het water vast te houden. Dat is nodig in verband met klimaat en hittestress'. Odink hoopt dat burgers het besef krijgen dat zij ook een belangrijke rol spelen in het waterbeheer: 'Het gebruik van stenen verminderen is al een stap in de goede richting.'

Medicijnresten in het oppervlaktewater
Odink vindt het zorgelijk dat er zoveel medicijnresten in ons oppervlaktewater terecht komen. 'Er moet meer onderzoek komen naar de invloed van die medicijnresten. Daarnaast moeten wij kijken op welke manier dit het beste uit ons water te filteren is.' Westert benadrukt dat dit zeer belangrijk is en verwijt de overheid een lakse houding: 'De politiek wil het waterbeleid nog wel eens voor haar uitschuiven, omdat het onderwerp niet sexy genoeg is. De ChristenUnie wil er voor zorgen dat er daadkrachtiger wordt opgetreden.'