Lijstverbinding

lijstverbindingCU-SGPmaandag 19 januari 2015

De ChristenUnie en de SGP gaan bij de verkiezingen voor Provinciale Staten van Overijssel in maart opnieuw een lijstverbinding aan. De beide partijen namen de afgelopen periode gezamenlijk deel in de coalitie met CDA en VVD. Bert Boerman van de ChristenUnie was ook gedeputeerde voor de SGP.

De beide partijen hebben de afgelopen week besloten om de komende periode opnieuw met een lijstverbinding te gaan werken. Een lijstverbinding betekent dat de reststemmen van beide partijen bij elkaar opgeteld worden Dit levert eerder een restzetel op, die anders bij een andere partij terechtkomt.

In de onderlinge evaluatie hebben de fractievoorzitters van ChristenUnie en SGP,  resp. Jan Westert en Dirk van Dijk vastgesteld dat ze de afgelopen periode in een goede onderlinge verstandhouding hebben kunnen samenwerken. Ze typeren de houding als ‘open en wederzijds respect’ met inachtneming van de eigenheid van beide partijen.
ChristenUnie en SGP nemen zelfstandig deel aan de komende verkiezingen. Afhankelijk van  verkiezingsuitslag en consequenties voor de coalitie trekken de partijen hun eigen spoor, maar sluiten ook niet uit dat samenwerking een vervolg kan krijgen.

Archief > 2015 > januari