Werkbezoek Fundatie: 'Kunst helpt om uitdrukking te geven bij de woorden die we zoeken'

IMG_3270.JPG
Reinier Mulder.jpg
Door Reinier Mulder op 9 april 2024 om 09:46

In het Zwolse museum De Fundatie maakt ‘Veil of Tears’ indruk op het team van ChristenUnie Overijssel en ChristenUnie Zwolle. ‘Als woorden niet kunnen uitdrukken wat we ervaren’. De Joodse kunsteres Ruthi Helbitz Cohen probeert met dit kunstwerk enigszins in de buurt te komen van het gevoel dat leeft in de uitzichtloze situatie in Gaza en Israël. Waar twee volken klem zitten tussen pijn, verdriet en haat. “Kunst helpt om uitdrukking te geven bij de woorden die we zoeken. Het is belangrijk dat kunst ons daarbij helpt”, aldus ons Statenlid Reinier Mulder.

We waren op bezoek omdat binnenkort wordt gedebatteerd over de financiële tekorten van De Fundatie. Dit museum voor beeldende kunst is belangrijk voor de regio en de stad Zwolle. De Fundatie zit met een tekort van 900.000 euro en wil dat gat dichten om zich ook in de toekomst te onderscheiden. De Fundatie wil blijven opvallen om uit het hele land bezoekers te trekken. Tegelijk is ook verankering in de stad en regio belangrijk blijkt uit ons gesprek met directeur Beatrice von Bormann. Bijvoorbeeld de functie van het museum voor cultuuronderwijs juichen wij van harte toe.

De ChristenUnie vindt het belangrijk dat kunst toegankelijk is voor een breed publiek van alle leeftijden. Hoe De Fundatie daaraan actief werkt was een belangrijk onderdeel van het gesprek met de directie. Welke extra investering dit mag vragen in een tijd van grote tekorten, vraagt een goede afweging voor gemeente en provincie die de grootste subsidieverstrekkers zijn voor De Fundatie. Binnenkort nemen provincie en gemeente een besluit.

Labels: ,