Leefbaarheid Borne en Zenderen doorslaggevend voor steun Vloedbeltverbinding

Reinier Mulder.jpg
Door Reinier Mulder op 15 maart 2024 om 10:00

Leefbaarheid Borne en Zenderen doorslaggevend voor steun Vloedbeltverbinding

De Vloedbeltverbinding houdt de gemoederen bezig tussen Almelo en Hengelo. Zo vond ons Statenlid Reinier Mulder zich ‘begraven in papieren en landkaarten’ begin maart tijdens een bijeenkomst met voorstanders en bezwaarmakers over de aanleg van 6 km provinciale weg. Deze Vloedbeltverbinding moet lokaal verkeer weghouden uit de bebouwde kommen van Borne en Zenderen. Tegelijk verbetert het de verbinding van de snelwegen A1 en A35. De natuur mag niet onnodig geschaad worden en waar dat wel gebeurt moet er maximaal gecompenseerd worden. Het karakter van het gebied mag niet teveel aangetast worden. Alles afwegende steunen we het plan van Gedeputeerde Staten zoals het er nu ligt.

Reinier: “Ik sprak tijdens die bijeenkomst met bezorgde boeren, waar de verbinding over hun land gaat, en omwonenden die bang zijn voor geluidsoverlast.” Landgoed Twickel is juist blij met het voorstel omdat de natuur maximaal gespaard wordt. De eigenaar van het crematorium was op zoek naar oplossingen om het mooie uitzicht te sparen.
“Vanuit ieders individueel belang moet ik samen met de 46 andere Statenleden het algemeen belang wegen. Wat heeft het gebied nodig?”

Reinier, die zelf ook rondkeek in het gebied, kijkt terug op goede gesprekken: “Ze waren scherp, hier en daar geëmotioneerd, maar dat mag ook als jouw omgeving verandert. Gelukkig konden we na elk gesprek, al waren we het niet met elkaar eens, de handen schudden!”

Onze fractie staat in het algemeen niet te springen om nog meer asfalt in onze provincie. In ons verkiezingsprogramma kiezen we juist voor alternatieven. Dus er moeten goede redenen zijn om deze 6 km te realiseren. Wordt er een probleem verholpen met een gepaste oplossing? Wat is de impact van het plan op de leefbaarheid en de natuur? Daarbij vinden we het ook belangrijk dat betrokkenen serieus onderdeel zijn van het proces.

Qua natuur is de keuze lastiger, omdat onze partij tegen verlies van natuurwaarden is. Zo wordt in het plan bij Zenderen bijvoorbeeld een houtwal aangetast.
Maar alles afwegend vindt onze fractie het verkeersprobleem dusdanig slecht voor de leefbaarheid, met name in Zenderen en Borne, dat deze ingreep nodig is. Reinier: “Alhoewel we de toename van het autoverkeer terug willen dringen, is de realiteit dat dit juist is toegenomen. Dat vraagt om een robuuste oplossing die langdurig soelaas biedt.”

Labels: , , ,