Motie ChristenUnie over ex-gedetineerden krijgt eindelijk vervolg

woensdag 16 december 2009 21:56

Eind 2008, bij de behandeling van de begroting van 2009 is door de ChristenUnie een motie ingediend om te regelen dat er een nazorg komt voor ex-gedetineerden. In Deventer was die er alleen voor veelplegers. De hele raad steunde de motie. Het college geeft nu eindelijk vervolg aan die motie.

Het heeft even geduurd, maar nu ligt er toch een plan van het college om de nazorg te gaan regelen via een sluitende keten van gevangenis, hulpverlening en gemeente. De ChristenUnie is er erg blij mee, want door een goed plan van aanpak worden ex-gedetineerden na de periode van gevangenschap op weg geholpen naar een bestaan zoals ieder ander. Dat is een kwestie van recht. En ook van barmhartigheid. Dat geluid willen we bewust afgeven in een tijd van verharding blijkend uit de roep om hogere straffen. Tegelijk is het een kwestie van veiligheid. De hele maatschappij heeft er baat bij als ex-gedetineerden niet terugvallen in criminaliteit.

En nu geldt: aan de slag college! Want het plan moet nog verder uitgewerkt worden met ketenpartners en regiogemeenten. Daarbij kan gebruik worden gemaakt van vrijwilligers als maatjes en begeleiders. Ze zijn er, ook in Deventer.

We blijven het college op dit punt volgen. Midden 2010 moet het echt operationeel zijn!

In het fractienieuws van december 2008, staat meer over de motie over ex-gedetineerden.

CU-fractienieuws-december-2008101,3 kBapplication/pdfdownload

Archief > 2009 > december