Werkbezoek Arie Slob

woensdag 25 november 2009 12:15

Op 25 november 2009 organiseerde ChristenUnie Hardenberg een werkbezoek in Hardenberg met o.a. Arie Slob. Twee van de vele onderwerpen waren ‘duurzaamheid’ en ‘milieu’. Hoewel het onderwerp ‘km-heffing’ landelijke aandacht trekt is het ook een zaak voor iedere burger en ook op dat moment actueel in Hardenberg. Uit de landelijke pers (ND 26/11/09) nemen we het volgende over:

HARDENBERG - Dagblad De Telegraaf probeert rond de kilometerheffing doelbewust  macht uit te oefenen. Politiek Den Haag moet zich daardoor niet laten intimideren.

Dat zei ChristenUniefractievoorzitter Arie Slob woensdagavond tijdens een bezoek aan Hardenberg. Woensdag drukte de grootste krant van Nederland zonder verdere toelichting de VVD-actiesticker tegen de kilometerheffing af op de voorpagina. Dat was voor Slob de druppel die de emmer deed overlopen. ,,Zo bont hebben kranten en omroepen het sinds de hoogtijdagen van de verzuiling niet meer gemaakt.''

Bij de vrijwel dagelijkse stroom negatieve berichten over de kabinetsplannen in die krant, vraagt de ChristenUnievoorman zich af of de grenzen van ,,geëngageerde journalistiek'' niet worden overschreden.

Slob constateert dat De Telegraaf rond de kilometerheffing nieuws en commentaar niet scheidt, ,,wat op zich al opmerkelijk is''. Maar het afdrukken van de VVD-sticker bestempelt hij als ,,een directe poging het democratisch debat te overstemmen met stemmingmakerij''. ,,Ik hoop dat minister Eurlings en mijn collega's in de Tweede Kamer zich niet laten intimideren door dit soort spandoekjournalistiek van een krant die zichzelf niet als verslaggever, maar als onderwerp en dader van het nieuws presenteert.''

Slob neemt de ,,volledige verantwoordelijkheid'' voor het kabinetsbesluit. ,,Ook ik krijg bezorgde reacties van mensen die het maar niks vinden dat ze straks misschien wel méér moeten betalen voor hun autogebruik'', zegt hij. ,,Maar niemand kan de rechtvaardige logica van deze principiële omslag ontkennen.''

De invoering van de kilometerheffing zal zijn partij ,,kritisch en zorgvuldig'' volgen, verzekert Slob.

Plaats het eerste bericht!

Nieuw bericht

Archief > 2009 > november