ChristenUnie blijft bij bezuinigingen op de kwetsbaren letten

dinsdag 10 november 2009 23:24

De ChristenUnie zal tijdens de begrotingsbehandeling dinsdag 11 november pleiten voor zoveel mogelijk vasthouden van een goed niveau van voorzieningen in het minima- en Wmo-beleid bij de komende bezuinigingsronde.

Dat bestaande goede voorzieningen op niveau blijven is voor de ChristenUnie belangrijker dan het opnieuw ophogen van dat niveau. Wanneer er tijdens de begrotingbehandeling eventuele voorstellen zullen komen voor nieuwe, misschien op zich sympathieke verhogingen van dat niveau, zal de fractie hier niet voor stemmen.

Het College heeft aangegeven in het verslag van haar heisessie dat door forse bezuinigingen van het Rijk op het gemeentefonds ook Hardenberg flink zal moet bezuinigen in de komende jaren. Oplopend tot wel 6 miljoen in uiterlijk 2014. Het College zal met bezuinigingsvoorstellen komen aan de hand van een aantal scenario’s, zodat de nieuwe gemeenteraad in het Voorjaar 2010 daaruit kan kiezen. De ChristenUnie geeft nu al aan de dan voorgestelde bezuinigingsvoorstellen met name te beoordelen op de consequenties voor mensen in kwetsbare omstandigheden. Zodat de sterkste schouders de zwaarste lasten dragen.

Ondanks het pijnlijke aspect van bezuinigingen ziet de ChristenUnie hierin ook kansen voor de gemeente. Er zal meer gelet worden op efficiëntie en effecten van beleid. De discussie kan gaan over wat nu echt de kerntaken van de gemeente zijn en over wat daar zoal bijgekomen is.

Begroting 201027,5 kBapplication/msworddownload

Archief > 2009 > november