Alternatief plan voor de Wilhelminabrug: Koester & Graaf

maandag 09 november 2009 22:11

Tijdens de Politieke Markt van woensdag 7 oktober heeft ChristenUnie fractievoorzitter Wim de Jong een eigen plan gepresenteerd voor de transformatie van het gebied rond de oude haven en de Wilhelminabrug. Het plan heet 'Koester & Graaf' en is ontwikkeld in samenwerking met architect Maarten Douwe Bredero. De kern van het plan is: koester de Wilhelminabrug inclusief de pijlers van de oprit en graaf deze uit zodat de gehele oprit in het water komt te liggen.

Één van de belangrijkste uitgangspunten van 'Koester & Graaf' is het erkennen van de Wilhelminabrug als een gegeven voor Deventer. De brug is onmisbaar en karakteristiek voor het beeld van Deventer. Niet voor niets is de brug opgenomen in het logo van de gemeente. De pijlers van de brug zijn nu deels verscholen door de parkeergarage die zich onder de brug bevind. Door het weghalen van de parkeergarage wordt de oorspronkelijke brug in ere hersteld.

Tegelijk kan door het uitgraven van het gebied rond de pijlers tegemoet gekomen worden aan de wens van veel deventenaren om het water van de IJssel terug te brengen in de stad.  Er wordt een open verbinding met de IJssel aangelegd. De kade aan de Welle wordt verlengd parallel aan de brug waardoor een verlaagd terras ontstaat dat geschikt is voor horeca.

Het plan is door de Deventer architect Maarten Douwe Bredero ontwikkeld en in samenwerking met de fractie van de ChirstenUnie kreeg het zijn definitieve vorm.

Hieronder een artist impression van het plan.

Kijk hier voor de reactie van de Stentor en hier voor een 3D-animatie van het plan.

Voor een uitgebreidere beschrijving zie het bijgevoegde pdf-document.

TitelBestandsgrootteMIME-type
Presentatie_Oude_Haven_-_ChristenUnie_PMD_07-10-20095,1 MBapplication/pdfdownload

Archief > 2009 > november