ChristenUnie Wierden-Enter op slachtvisite

woensdag 04 november 2009 14:26

De ChristenUnie Wierden-Enter zal aanstaande woensdag 11 november in Enter op slachtvisite gaan. Deze oude traditie wordt jaarlijks druk bezocht in het Klompen- en Zompenmuseum aan de Hogebrink, vanaf 10 uur. De lokale ChristenUnie-vertegenwoordigers zullen aanwezig zijn bij deze mooie traditie. En vervolgens kunt met u met hen genieten van het eetbare resultaat.

De culturele waarde van bijvoorbeeld de slachtvisite in Enter, het klompen maken en de Enterse zomp en bijbehorende ‘Waarf’, is volgens de ChristenUnie waard om gekoesterd te worden. Het zijn prachtige gelegenheden voor ontmoeting tussen de mensen, ontspanning voor de Entenaren en het trekt toeristen naar Enter. Op 11 november zal een aantal vrijwilligers van de ChristenUnie bewoners van het Reggedal begeleiden naar de slachtvisite. Daarnaast zullen zij aanwezig zijn om met u te praten over de lokale politiek: “Wat zou u doen als u in de gemeenteraad zat?”

"Vrogger 'n vak, non bekieks"

Dit is het thema wat de ChristenUnie Wierden-Enter heeft gekoppeld aan het in stand houden van folkloristische evenementen, goede gebruiken en het noaberschap. Op de slachtvisite aanstaande woensdag 11 november, kunt u zien hoe vroeger een varken werd geslacht. November is de slachtmaand. Wanneer de dag van het slachten van het vetgemeste varken aanbrak, zorgde de vrouw des huizes voor een volle fornuispot met kokend water voor de slachter. Wanneer het varken aan de ‘ladder’ hing, kwamen de noabers langs om het te bekijken. Vandaar de naam slachtvisite. Aan alle belangrijke mensen in het dorp, zoals de dominee, de pasoor, de burgermeester, schoolmeester en natuurlijk de naaste familie werden stukken vlees uitgedeeld. De maand november is uitgekozen als slachtmaand omdat men vroeger het vlees moest veilig stellen voor de wintermaanden, om zo de hele winter voorzien te zijn van vlees.

Ook dit jaar op woensdag 11 november staat het plein voor het zompenmuseum weer vol met verschillende kramen en oude ambachten. De ChristenUnie vindt de slachtvisite belangrijk omdat dit de band behoudt met het verleden en de cultuur van Enter. “Cultuur is een waardevol erfgoed, verrijkend voor de nieuwe generatie en een herinnering voor tijdgenoten” aldus Riet Eshuis, beoogd fractievoorzitter van de ChristenUnie. ”We moeten zuinig zijn op onze cultuur. Niet alles kan bewaard blijven, maar het is belangrijk dat we goede keuzes maken. De ChristenUnie steunt de initiatieven van buurtschappen en stichtingen die zich inzetten voor het behoud van de lokale culturele waarden.”

Archief > 2009 > november