CU benadert de buren van de Bussinkhof persoonlijk

banner bussinckhofzaterdag 31 oktober 2009 20:15

De raadsleden Henk Veurink en Gerrit Laarman van de Christenunie hebben de afgelopen dagen - 54 adressen rondom de Bussinkhof na de informatieavond persoonlijk bezocht. De Christen Unie wilde horen hoe de omwonenden de informatieavond over het jongerenopvang project van het Leger des Heils in de Bussinkhof hebben ervaren. Vooraf hadden diverse buren ook de Christen Unie fractie middels een handtekening actie laten weten dat men niet gelukkig was met deze ontwikkeling en aanvullende persberichten voorspelden niet veel commitment met dit project.

De Christen Unie wilde van de omwonenden persoonlijk horen hoe de gevoelens werkelijk liggen.Door 30 omwonenden is de informatieavond bezocht. Een algemene conclusie volgens de Christen Unie is dat 16 omwonenden de informatie voldoende vond, 12 omwonenden vond de informatie onvoldoende en volgens 4 omwonenden werd er alsmaar om heen gedraaid en men vond de informatieavond toch wat chaotisch.Een algemene opmerking was dat de communicatie met de buurt vooraf slecht is geweest, hierdoor is er veel onrust ontstaan en heeft het vertrouwen en acceptatie een behoorlijke deuk opgelopen.

Ruim 90 % vindt de begeleidingscommissie welke wordt samengesteld uit buurtbewoners een prima initiatief. De begeleidingscommissie kan zelf duidelijke afspraken maken met Vestion en het Leger des Heils en is tevens ook het aanspreekpunt voor de buurt. Een veel gehoorde opmerking, en welke dan ook een kern van zorg voor de toekomst kan zijn, is het aantal uren begeleiding die nu door het Leger des Heils wordt voorgesteld. Zijn deze voldoende en evenwichtig. Hiermee valt of staat het slagen van het project.

Verder werd gemeld dat de borders rondom het speelveldje welke aan de Bussinkhof grenst gesnoeid en onderhouden moest worden zodat het speelveldje een zichtbaar en veiliger gevoel geeft. Ook werd geopperd dat er verlichting geplaatst dient te worden en onderhoud van de speeltoestellen wordt gepleegd.

Door enkele bewoners die achter de Bussinkhof wonen werd opgemerkt dat er een goede schutting tussen beide moest komen. De resultaten en opmerkingen door de omgeving dienen door de partijen op een zorgvuldige manier geëffectueert moeten worden.

Volgens de Christen Unie is het van groot belang dat de omgeving vertrouwen moet hebben en geven aan een dergelijk project. De fractie vindt dat er aandacht moet zijn voor alle burgers maar in het bijzonder moet de overheid een schild zijn voor “zwakkeren” in de samenleving. Iedereen doet mee en moet een volwaardige plek in onze Twenterandse samenleving kunnen hebben. Het past niet bij onze indentiteit om mensen buiten spel te zetten. We begrijpen als fractie heel goed dat er veel vraagtekens zijn maar dat moet geen reden zijn om een dergelijk project geen kans te bieden.

De Christenunie spreekt dan ook de wens uit dat het project mag slagen. Dat de buurt geen overlast ondervindt van de jongeren buiten de huisvesting en dat er een goede opvang is voor de jongeren uit onze eigen gemeente die tussen de wal en het schip dreigen te vallen.

Reacties op 'CU benadert de buren van de Bussinkhof persoonlijk'

Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.

Archief > 2009 > oktober