Herdenkingsmonument van Kees Verkade

woensdag 07 oktober 2009 19:03

Waar moet in het vervolg de dodenherdenking plaats vinden nu het oude gemeentehuis en de klokkentoren ernaast gesloopt worden?
En waar moet de plaquette met namen van oorlogsslachtoffers een nieuw plekje krijgen?

Daarover is het afgelopen jaar nagedacht door het gemeentebestuur en het 4 mei herdenkingscomité. Uiteindelijk is er voor gekozen om een herdenkingsmonument te laten maken door de wereldberoemde beeldend kunstenaar Kees Verkade, met daarin de bronzen plaquette geïntegreerd.

Op een morgen in juni mochten we als fractievoorzitters bij de ontmoeting tussen Kees Verkade en afgevaardigden van het 4 mei comité zijn. We kregen de miniaturen te zien die Kees Verkade als optie voor een herdenkingsmonument in Hardenberg voorstelde. Wij, en trouwens alle aanwezigen, waren enorm onder de indruk van de uitbeelding van de gevoelens die mensen met herinneringen aan de oorlog van ’40-’45 hebben: de 4 V’s van      Verlies,   Verdriet,   Verzet    en Vrijheid.

De ChristenUnie kon dan ook op de raadsvergadering van 29 september 2009 van harte instemmen met het voorstel van het College om Kees Verkade de opdracht voor dit herdenkingsmonument te verlenen.

Kees Verkade maakt van het beeld ook 12 miniaturen die in bruikleen zullen worden aangeboden aan scholen en/of andere instellingen met maatschappelijk nut. De miniaturen vormen zo een verbinding met het grote monument dat straks in het stadspark bij het nieuwe gemeentehuis een plaats zal krijgen.

We hopen dat zowel jonge mensen als volwassenen de emoties beleven die horen bij het herdenken van wie voor onze vrijheid sneuvelden. En in dankbaarheid hen zullen gedenken die in hun eigen tijd niet altijd de erkenning kregen voor wat zij voor ons land deden.

Voor wie vast een indruk wil krijgen van het bronzen beeld: er staan 2 miniaturen in de raadzaal van het gemeentehuis.

Namens de ChristenUnie,

Mettina Grimmerink