Bort Koelewijn alom geprezen bij vertrek

Afscheid Bort Koelewijnmaandag 28 september 2009 22:39

De afgelopen weken heeft de burgemeester al van velen in Rijssen-Holten afscheid genomen. Maandagmorgen nog op de markt. Maandagavond heeft hij in een bijzondere raadsvergadering de ambtsketting overgedragen aan wethouder ter Schure. Vanuit de raad en het college kreeg hij vele complimenten voor zijn verbindende rol in Rijssen-Holten. Voor de burgers is hij hier een echte ‘burgervader’ geweest.

De heer drs. mr. B. Koelewijn is met ingang van 1 oktober 2009 bij Koninklijk besluit benoemd tot burgemeester van Kampen, en per die datum ontslag verleend als burgemeester van Rijssen-Holten. Vanaf 1 maart 2004 heeft hij in Rijssen-Holten de ambtsketen mogen dragen. Bort Koelewijn (ChristenUnie) stond al die jaren boven de partijen. Hij wilde altijd een verbinder zijn, hij zocht de samenwerking. Vanuit die houding heeft hij verschillende zaken tot stand weten te brengen, met name op het gebied van veiligheid zijn er in samenwerking tussen partijen stappen gezet. Maar ook zijn vrouw Anneke heeft al die jaren bijgedragen aan het goed kunnen functioneren.

Wat het meest bij zal blijven is waarschijnlijk zijn hartelijke contacten met de bevolking. Geen opening, werkbezoek of feest was hem teveel. Maar ook bij droevige omstandigheden wist hij mensen te troosten. De titel ‘burgervader’ waardig.

Bij het afscheid kreeg hij van de raad een schilderij (zie foto onderaan dit artikel), gemaakt door Ben Plomp. Op het schilderij staan vlakken die soepel met elkaar verbonden zijn, en de rijssentak en zwijnskop uit het gemeentewapen. Daarbij de tekst ‘tusken ’t heet, bos en akker, tusken ’t hoog en leege laand’. Deze tekst verwijst naar de landschappen die binnen Rijssen-Holten te vinden zijn.

Bij zijn afscheid is Bort Koelewijn door bestuur en fractie van de ChristenUnie een boekje aangeboden met foto’s en teksten die zijn relatie met de raad en specifiek de fractie van de ChristenUnie in Rijssen-Holten laten zien. Daarbij is hem, en zijn vrouw Anneke, dank uitgesproken voor hun inzet, en Gods zegen gewenst over zijn werk in Kampen.

Het door Gerrit Roosink samengestelde fotoboek kunt u online inzien door op deze link te klikken. Helaas zijn de teksten online niet goed leesbaar, zij waren dat in het gedrukte exemplaar wel.

Archief > 2009 > september