Maatjeswerk en Christen Unie Hardenberg samen in beweging

dinsdag 22 september 2009 18:32

Op vrijdag 11 september j.l. hebben een aantal fractieleden van de Christen Unie vrijwilligerswerk gedaan via Stichting Present Hardenberg. Ze hebben samen met een groep van 9 mensen die betrokken zijn bij de organisatie Maatjeswerk een prachtige wandeling gemaakt.

Om 13.00 uur was de groep compleet en werd er kennis gemaakt onder het genot van een kop koffie of thee met eigen gebakken kruidcake. Rond 13.45 uur vertrok de groep met auto's naar het startpunt van de wandeling. Een van de vrijwilligers had een schitterende wandeling uitgezet in de buurt van de oude vuilstort in Collendoorn. Het was een zonnige middag. En onderweg was er alle ruimte voor ontmoeting. Rond 16.00 uur arriveerde de groep bij het natuuractviteitencentrum "De Koppel", waar nog gezellig werd nagepraat.

Motivatie
Wat is nu de motivatie van de fractieleden van de Christen Unie om vrijwilligerswerk te doen via Present? Mettina Grimmerink, fractievoorzitter, vertelt dat haar partij de bevordering van sociale samenhang erg belangrijk vindt: dat mensen naar elkaar omzien en niet los naast elkaar leven. "Stichting Present Hardenberg vinden wij een goed voorbeeld van een organisatie die daaraan bijdraagt. Door mensen die zich voor een ander willen inzetten te koppelen aan mensen die een hulpvraag hebben. Als fractie van de Christen Unie wilden we daarom ook zelf op deze manier de handen uit de mouwen steken. We hebben samen een heel plezierige middag gehad!"

Ontmoeting
Jelly Hiemstra, coordinator van Maatjeswerk, wandelde ook mee. Zij vertelt over de middag: "gaande het wandelen ontstond er een ontspannen sfeer waar alle ruimte was voor gesprek en genieten van de omgeving. Leuk te zien hoe makkelijk de diverse maatjes en de vrijwilligers van de Christen Unie met elkaar contact hebben kunnen leggen. Dergelijke ontmoeting en activiteit via Present Hardenberg zijn zeker voor ons voor herhaling vatbaar! Ik denk dat ik ook namens de maatjes kan spreken dat het een gezellige middag is geworden."

Maatjeswerk
Maatjeswerk koppelt mensen die door psychosociale en/of psychische problemen die ze hebben (gehad), en daardoor in een isolement (dreigen te ) raken, aan vrijwilligers die op vriendschappelijke basis met hen in contact willen komen. Met z'n tweeen ondernemen zij allerlei ontspannende alledaagse activiteiten. Het doel is dat mensen hun sociaal netwerk kunnen uitbreiden en dat ze in de samenleving meer voor elkaar kunnen gaan betekenen. Zou u maatje willen zijn of meer informatie willen over Maatjeswerk? Neem dan contact op met Jelly Hiemstra, regio coordinator Maatjeswerk Hardenberg/Ommen. Telefonisch: 06-10113246 of 0523-265424 (vragen naar Maatjeswerk) of per e-mail: j.hiemstra@ribwijsselvecht.nl. Meer informatie kunt u vinden op: www.maatjeswerk.nl

Present
Wilt u ook een stap zetten voor mensen in uw omgeving die steun in de rug kunnen gebruiken, neem dan contact op met Henriette Lamberink, coordinator. Telefonisch: 06-57336644 of per e-mail: info@stichtingpresent-hardenberg.nl. Meer informatie kunt u vinden op: www.stichtingpresent-hardenberg.nl