Zondagsrust voor winkelier bedreigd

Bert Tijhof 2008woensdag 16 september 2009 21:00

Bert Tijhof heeft in het Financieel Dagblad zijn mening gegeven over zondagopenstelling van winkels. Hij gaf kort en bondig een duidelijke reactie. “Geen in ogen van “derden” overdreven christelijke retoriek. Wereldse (ik bedoel ook valide voor niet christenen) argumenten gebruikt en de zondagsrust op het podium.” zoals iemand opmerkte.

Stelling FD:
Steeds meer steden staan grote winkelketens toe om ook op zondag op te zijn. Dat is goed voor de werkgelegenheid, maar het dwingt andere kleinere winkeliers ook zeven dagen per week open te zijn. Hebben die geen recht op minstens een vrije dag?
Moet de winkeltijdenwet nog verder verruimd worden of moet er een einde komen aan de neiging om van Nederland een 24-uurseconomie te maken?

Reactie Bert Tijhof:
Het lijkt normaal te worden om in ons land alleen maar te kijken naar economische resultaten. Hoe kan er het meest verdiend worden? Op welke terreinen kan nog meer winst behaald worden? Consequenties op langere termijn worden niet meegenomen.

Het gaat zo ver dat de grootgrutters in Nederland de kleine kernen hebben ontdekt, het liefst die in de buurt van natuurgebieden met wat toeristische aantrekkingskracht. Hier kan men, door een beroep te doen op het toeristische karakter, weer een paar uur omzet en winst pakken. De plaatselijke bevolking en ondernemers worden hier niet vrolijk van, zij moeten mee in economische mallemolen.

Waar halen deze ondernemingen het idee vandaan dat zij een bijdrage leveren aan het toeristisch aantrekkelijk maken van een gemeente. (Omdat de pakken melk op zondag in de aanbieding zijn???) Terwijl zij de mond vol hebben van maatschappelijk verantwoord ondernemen, bereiken ze het tegenovergestelde.

Hoe is het met  het geestelijk en lichamelijk welzijn van ons Nederlanders?

We rennen en vliegen voortgejaagd door stress en werkdruk van werk naar woonboulevard, moeten tijd vrijplannen voor hobby, vakantie en sport.

We missen de broodnodige rustpunten in ons leven.

De zondag als rustdag, een ouderwets begrip, is zo gek nog niet.

Genieten van de natuur, tijd nemen voor elkaar, tijd voor bezinning. Het gestreste Nederland lijkt mij er zo langzamerhand wel weer klaar voor.

Archief > 2009 > september