ChristenUnie: 'Geen sluiting Blokkendoos'

voetbal_kopdinsdag 08 september 2009 19:32

ALMELO - De ChristenUnie wil dat het de gemeente eerst een nieuwe locatie vindt voor kinderdagverblijf de Blokkendoos, voordat de vestiging aan de Vogelweide 2 gesloten wordt.

Tubantia, 8 september 2009

Dat stelt de partij in een motie die vandaag tijdens de raadsvergadering wordt ingediend.

Eind juli werd de Blokkendoos gesommeerd binnen drie weken het kinderdagverblijf te sluiten en een andere plek te zoeken, omdat de locatie aan de Vogelweide in strijd is met het bestemmingsplan. De buurt claimt veel overlast te hebben van het kinderdagverblijf. Maar tot op heden is nog geen nieuwe plek gevonden.

De ChristenUnie is van mening dat de gemeente de Blokkendoos moet helpen bij het zoeken naar een nieuwe locatie, omdat de regels voor vestiging van een kinderdagverblijf onduidelijk zijn en niet consequent worden toegepast. De gemeente adviseerde de Blokkendoos zich te vestigen op een bedrijventerrein, terwijl dat niet mag. Nog een criterium is de afstand tot andere bebouwing, die minstens dertig meter moet zijn. Er zijn echter veel kinderdagverblijven die hier niet aan voldoen. De partij stelt voor het kinderdagverblijf niet voor 1 januari 2010 te sluiten.

Betere regels nodig voor huisvesting kinderopvang

Tubantia, 9 september 2009

ALMELO - "Als een kinderdagverblijf zich niet mag vestigen op een bedrijventerrein en evenmin in een woonwijk, waar dan wel", vroeg fractievoorzitter Jan Veenstra van de ChristenUnie zich vertwijfeld af in de gemeenteraad tijdens de discussie over de sluiting van De Blokkendoos.

De Blokkendoos voldoet niet aan de door de gemeente gewenste minimum afstand van 30 meter. Het kinderdagverblijf mocht van de gemeente vijf jaar aan de Vogelweide zitten, maar liet die termijn voorbij gaan zonder ook maar aanstalten te maken om te verhuizen. Daarom sommeerde de gemeente De Blokkendoos om te vertrekken, een standpunt dat onlangs door de Raad van State als juist werd aangemerkt.

Inmiddels, met een dreigende sluiting in zicht, heeft De Blokkendoos een plek aan de Broekerheide gevonden. Ook die locatie werd door het college van Burgemeester en Wethouders van de hand gewezen. Omwille van de verkeersveiligheid en de leefbaarheid in de buurt, legde wethouder Kuiper uit. De raad ging daarmee akkoord, maar niet nadat de wethouder betere richtlijnen had beloofd.

Archief > 2009 > september