Toekomst ’t Centrum Dedemsvaart

maandag 07 september 2009 18:01

Moet de gemeente ’t Centrum als Multi Functioneel Centrum (MFC) voor Dedemsvaart gaan beheren? Inderdaad een vreemd idee wanneer je het bekijkt in het licht van de Hardenbergse Toekomstvisie. Daarin heeft de gemeenteraad gekozen voor het scenario Stevig.

Stevig betekent dat de gemeente niet alles gaat regelen voor haar burgers, maar dat inwoners ook bepaalde verantwoordelijkheden op zich nemen. Daar hoort ook het zelf beheren van hun MFC bij.
Toch heeft de ChristenUnie uiteindelijk op 1 september ingestemd met het voorstel van het College om ’t Centrum aan te kopen, door te verkopen aan De Veste, en het voorlopig als gemeente zelf te gaan beheren. Want alleen op deze manier kon ’t Centrum als MFC voor Dedemsvaart behouden blijven. De ChristenUnie vindt een ontmoetingsplek voor Dedemsvaart als tweede grote kern in de gemeente onmisbaar. Vandaar dat we meegaan in deze ongebruikelijke stap.

De ChristenUnie heeft richting het College wel haar zorgen geuit over de risico’s van het zelf beheren van ’t Centrum. We kunnen nog niet goed overzien hoeveel het aan gemeenschapsgeld gaat kosten. Zo zijn er geen gegevens bekend over de exploitatie tot nu toe.
Ook zijn we benieuwd naar de toekomst voor een nieuw MFC Dedemsvaart. Hoelang gaat dat nog duren? En wellicht moet de gemeente de hele investering daarvoor alleen betalen nu de oude Stichting geen geld meer heeft om bij te dragen. Dus is er nog veel onzekerheid.
Maar we hopen dat dit beheer van ’t Centrum door de gemeente van heel tijdelijke aard zal zijn. En dat de bevolking van Dedemsvaart zijn betrokkenheid zal tonen door via een Stichting bijvoorbeeld het beheer over te nemen.

Mettina Grimmerink

Archief > 2009 > september