ChristenUnie wil brandweerkazerne pas in nieuwe raadsperiode

woensdag 24 juni 2009 13:53

Tijdens de bespreking van de bestuursrapportage van de gemeente Hardenberg op 16 juni, heeft de ChristenUnie ingestemd met een groot aantal investeringen die de werkgelegenheid bevorderen.

Ze was vooral enthousiast over het eerder realiseren van het Vechtpark en de ontwikkeling van de Stationsomgeving met gezondheidspark, tunnel, voorbereiding voor een derde spoor en een Regionaal Techniek Centrum. Behalve de gemeente, zal ook de Provincie hierin fors investeren. Voor deze projecten wil de gemeente geld gebruiken dat eigenlijk gereserveerd was voor de nieuwe raadsperiode. Door de economische recessie die ook in het Hardenbergse bedrijfsleven zijn sporen trekt, werd het verantwoord gevonden om dit geld in deze raadsperiode al in te zetten. De ChristenUnie verbond daar wel de voorwaarde aan dat ook binnenkort, uiterlijk 2010, met het werk begonnen kan worden. Anders had immers net zo goed de nieuwe gemeenteraad, die dan al gekozen is, erover kunnen beslissen.
Daarom kon de ChristenUnie niet instemmen met het voorstel van het College om ook de investering voor een nieuwe brandweerkazerne naar voren te halen. Voor dit project moet nog zoveel voorbereid worden, dat het niet te verwachten is dat in 2010 gestart kan worden. De ChristenUnie vond dit een goed project voor de nieuwe gemeenteraad. Want ook dan moet er nog voldoende geld zijn om te kunnen investeren voor werkgelegenheid.
Daarnaast benadrukte de ChristenUnie het belang van een goede sociale infrastructuur, juist in deze tijd van stijgende werkloosheid. Ze noemde het een kunst om het goede minimabeleid dat we in Hardenberg hebben opgebouwd in de afgelopen jaren, in deze tijd van recessie overeind te houden. Daarop wilde ze niet bezuinigen.
Het amendement over de brandweerkazerne werd na een flinke discussie door de Raad aangenomen.
Ook was de ChristenUnie mede-indiener van het aangenomen amendement om 100.000 euro uit de Essentgelden (bij verkoop van Essent) beschikbaar te stellen voor de Millennium Stichting 2015. Daarmee kan opnieuw een derdewereldland geholpen worden met een schoon water project. De ChristenUnie vindt het belangrijk om juist in deze tijd van minder welvaart, te willen delen met landen die er economisch veel slechter aan toe zijn dan wij.

Bestuursrapportage 16 juni 200941,5 kBapplication/msworddownload

Archief > 2009 > juni