Burgemeester Koelewijn vertrekt naar Kampen

Koelewijndonderdag 11 juni 2009 22:00

De raad van de gemeente Kampen heeft in een extra besloten vergadering van 11 juni 2009 unaniem het besluit genomen om de heer drs. mr. B. Koelewijn als nieuwe burgemeester van Kampen aan te bevelen bij de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties. Naar verwachting zal hij daarom dit jaar Rijssen-Holten verlaten als burgemeester.

De heer Bort Koelewijn is 55 jaar en woont in Rijssen. Hij is momenteel burgemeester van de gemeente Rijssen-Holten (37.000 inwoners). Daarvoor was de heer Koelewijn onder andere burgemeester van de gemeente Liesveld. Hij is lid van de ChristenUnie.

Naar het oordeel van de raad van Kampen heeft de heer Koelewijn de juiste mix van kwaliteiten en voldoet hij aan het profiel voor het burgemeesterschap van Kampen. "Hij is innemend en bedreven in het leggen van contacten. Het samenbinden van mensen en groepen is zijn sterke kracht. Ook toont hij waar nodig de daadkracht om zaken te realiseren en bezit hij de benodigde capaciteiten om als netwerker de juiste personen en groepen bij elkaar te brengen." aldus de website van de gemeente Kampen.

De verwachting is dat de benoeming in zal gaan op 1 oktober 2009. Tot 1 september blijft de huidige burgemeester Oosterhof actief. Na die datum maakt hij gebruik van de  FPU-regeling.

De fracties in de gemeente Rijssen-Holten werden donderdagavond geïnformeerd door de burgemeester. De aanwezige raads- en commissieleden waren verrast door deze mededeling. Willy Otten (fractievoorzitter ChristenUnie): "Wij hadden dit wel een keer verwacht, maar niet nu." Als burgemeester heeft Koelewijn zich altijd betrokken gevoeld bij zijn gemeente, en interesse getoond in de mensen. "Ik dank dat de burgers van Rijssen-Holten hem enorm zullen missen", aldus Willemien Riezebos, raadslid voor de ChristenUnie. "Bort Koelewijn staat heel erg boven de partijen en hij voelt goed aan wat er leeft in de gemeente."

Koelewijn ziet Kampen als een nieuwe uitdaging. "In Kampen staat de komende jaren veel te gebeuren. Niet dat Rijssen-Holten geen uitdagingen biedt, maar er is de laatste jaren veel tot stand gebracht cq. op de rails gezet. Als ik een volgende stap wil zetten moet ik dat, ook gezien mijn leeftijd, nu doen."

De ChristenUnie Rijssen-Holten feliciteert burgemeester Koelewijn en Kampen (50.000 inwoners) met deze voordracht.

Zie ook: Bort Koelewijn nieuwe burgemeester Kampen (op landelijke site ChristenUnie, met o.a. reacties zoals die in TC Tubantia stonden, en interview uit het Nederlands Dagblad)

Archief > 2009 > juni