Samenwerking ja, superfractie nee

folderen EP2009 CU en SGPzaterdag 30 mei 2009 19:00

Plaatselijke politieke kopstukken van ChristenUnie en SGP hebben samen folders uitgedeeld in Holten en Rijssen. De kiezers worden daarin opgeroepen te kiezen voor een kandidaat van de lijst van ChristenUnie-SGP. Deze partijen komen voor het Europees Parlement samen met een lijst, onder het motto 'Samenwerking JA, superstaat NEE'.

Vrijdagmiddag in Holten en zaterdag in Rijssen, trokken ChristenUnie en SGP samen op om promotie te maken voor de kandidatenlijst van de ChristenUnie-SGP. De stemgerechtigden in de gemeente worden opgeroepen donderdag 4 juni hun stem uit te brengen voor de nederlandse kandidaten van het Europees Parlement. Denk er aan dat wanneer u naar het stembureau gaat uw stempas én identiteitsbewijs meeneemt. Want u moet uw paspoort, identiteitskaart of rijbewijs ook laten zien om te mogen stemmen.

De samenwerking op europees niveau betekend niet dat de ChristenUnie en SGP plaatselijk ook nauwer gaan samenwerken. Op het niveau van Europa is de lijstineenschuiving begrijpelijk omdat we op dat niveau ieder alleen veel minder kans maken. Op landelijk en provinciaal niveau is er vaak sprake van een lijstverbinding, om zo door reststemmen meer kans te maken op een restzetel. Zo'n lijstverbinding is er nu bij de verkiezingen voor het Europees Parlement ook met het CDA. In Rijssen-Holten wordt voor de gemeenteraadsverkiezingen in 2010 geen lijstverbinding aangegaan tussen ChristenUnie en SGP. De ChristenUnie wil duidelijk haar eigen geluid laten horen, net als bij de vorige gemeenteraadsverkiezingen. In Rijssen-Holten zal zo'n samenwerking waarschijnlijk ook teveel worden opgevat als een politieke samenwerking. De ChristenUnie wil plaatselijk met alle partijen in de raad onafhankelijk kunnen samenwerken, hoewel zich zich op sommige zaken met de ene meer verwant voelt dan met de ander. Op europees niveau werken we daarom volop samen, maar plaatselijk geldt 'samenwerking ja, superfractie nee'.