ChristenUnie Deventer geeft historische drankbestrijderskrant uit!

woensdag 20 mei 2009 07:45

Op 20 mei presenteert Wim de Jong, raadslid voor de ChristenUnie in Deventer, de eerste uitgave van de krant ONZE BLAUWE WEEK. De heren F. Kulik van de centrale directie van het Etty Hillesumlyceum en M.P. Swart wethouder voor Onderwijs en Jeugd zijn bereid het eerste exemplaar van deze krant in ontvangst te nemen. Dat zal gebeuren in een bijeenkomst op de school.

ONZE BLAUWE WEEK is een krant met historisch materiaal vooral uit Deventer over de strijd tegen drank zoals die ongeveer een eeuw geleden collectief werd gestreden. Een historicus heeft daar Deventer archiefmateriaal voor gezocht. Hij heeft dat verwerkt tot een krant.

De krant is vooral geschikt voor gebruik in het voortgezet onderwijs. Daartoe zijn adviezen benut van een docent geschiedenis in opleiding. De krant bevat, artikelen, historische foto’s en prenten, anekdotes, liederen, puzzeltjes en een opstelprijsvraag. Het is de bedoeling dat docenten geschiedenis de krant gebruiken in hun lessen.

De ChristenUnie wil met de krant brede aandacht vragen aan alcoholmisbruik onder jongeren. Dat vinden zij een ernstig probleem dat de gehele samenleving aangaat. Dit zware probleem wil de ChristenUnie op een luchtige en onnadrukkelijke manier aan de orde stellen. Deze krant laat de lezer zien hoe vroeger tegen het alcoholprobleem werd aangekeken. Ook toen was het een groot probleem, alleen zag het er anders uit. De krant wil de lezers van nu een spiegel voorhouden.

Maar waarom een krant? In de jaren dertig van de vorige eeuw deed Deventer mee aan een landelijke actie tegen alcohol, de zogenaamde Blauwe week. Onze Blauwe week was de naam voor een landelijk initiatief om de drankbestrijding overal in Nederland onder de aandacht te brengen. Ter gelegenheid van deze week werd een krant uitgegeven met dezelfde naam. Door nu weer een Onze blauwe week uit te geven wordt een vervolg gegeven op deze lokale initiatieven van toen.

Op de bijeenkomst waarin de aanbieding plaatsvindt, zal ook schrijver en historicus drs. Clemens van Heck een korte toespraak houden. Voor deze bijeenkomst zijn naast de pers (ook de journalisten van schoolkranten) ook docenten geschiedenis en leerlingen uitgenodigd.

De bijeenkomst begint om 11:30 uur en vindt plaats in een lokaliteit van de school aan de Laan van Borgele, nummer 60, 7415 DJ Deventer.

In de bijlage treft u een pdf weergave van deze krant. Wilt u meer informatie email dan naar Wim de Jong