Bert Tijhof hef ne platn beker ewun

dialect bokaalvrijdag 27 maart 2009 18:45

Het knien was oet 't hol, mear toch wun ne roadslid van de ChristenUnie ne platn beker. Bert Tijhof wun disse pries vuur het mooi en te begriepn plat kuijern. In 't riessens wusse good oet te leng woarumme at de ChristenUnie vindt det in de APV mut bliewn stoan dej nit magnt vluekn.

2009 is het jaar van de traditie. In Rijssen-Holten is het traditie om in maart de raadsvergadering in het dialect (plat) te houden. Dit jaar werd voor het eerst de mr. Karel Schönfeld Wichers bokaal (Karel van 'n Netoaresbeker) uitgereikt aan het raadslid dat het beste en begrijpelijk dialect sprak. Bert Tijhof, één van de jongste raadsleden in Rijssen-Holten, won de beker in de vorm van een plat geslagen bokaal.

De burgemeester had deze week nog les gehad van 'de Kasse', maar bij het spreken was toch te horen dat het dialect hem niet eigen is. Bij de raadsleden was snel te horen wat hun achtergrond was. Voor de 'riessender' klonk het 'hooltens' als Sallands, en voor de 'hootensen' klonk het 'riessens' als Twents. Maar er was ook een raadslid dat het bij ABN hield, terwijl hij bij de 'boernbanke' werkt.

Jan Ligtenberg begun un laank verhaal oawer de regio. Het was wal in 't plat, mear de roadsleen begreept nit of ze vuen het wal bes, want d'r wan gin vroagn oawer. Toen begunt vuerwoark, oawer carbitscheetn. Ze regeln dej dit allene nog magnt met ne melkbusse. Wichter oonder de zesteene magnt wal carbietscheetn, mear allene at er ne ueldern op too zut det good geet.

Meijerink van de PvdA steeln vuer het vluekverbod oet de algemene plaatselijke verordening (APV) te haaln. In de commissie van begin meart han ze doar ook al oawer u disternt. Nou hat te ne vuerstel um vuur an in de APV op te nem dej mekoar mun respecteern. Niks mis met, mear het dut gin rech an het eigne van Riessen-Hoolten volgens Bert Tijhof. "De APV is 't er um het eigne oet te drukn. Een groot gedeelte van de lue in Riessen-Hoolten geleuwd, en dut 't zear as 't er a vluekt wot. Dan kwets ie uer God en Vader. Dan is het meuilijk um respect op te breng vuer ene den vlok. De regels zo aw ze hebt bint belankriek vuer Riessen-Hoolten."

Het voorstel van de PvdA om het vloekverbod te schrappen, en daarvoor in de plaats in een preambule (soort inleiding) op te roepen tot respect voor elkaar, werd alleen gesteund door de VVD. De overige partijen vinden dat het vloekverbod, ondanks dat het niet te handhaven is, toch in de APV moet blijven. Gemeentebelang gaf aan gezien haar achterban ook voorstander te zijn van het laten staan van het vloekverbod.

Jan Kevelam (VVD) probeern op 'n plat onderwerp, sekswinkels, de APV ook nog an te passen. Hij dech dej nit de hele gemeente as verboon gebied vuer sekswinkels mangt verkloarn. De burgemeaster löt det eers oet zuekn. De APV is vastte steelt met het verbod d'r in. Thea van Dalen, 'n wethoolder, kan ook good plat. Ze wus ne goeijn boom op te zetn oawer ne mas veur droadloos kuijern met de tellefon. De umhow-verordening wun met ne hamerslag vastte steelt.

Na het sluiten van de raadsvergadering maakte Thea Kroeze de prijswinnaars bekend. Jan Kevelam kreeg een eervolle vermelding. Bert Tijhof de bokaal en een certificaat. "Doar wok stille van" zei Bert. "Freek van 't Knien wol hier wa gene bie wean, want den maakt zich drok oawer dit soort dinge. Mear de bokaal blif bin de fractie, doar bik greuts op. De volgende keer 'n aendern."

Beeld en geluid op rtvoost

De raadsagenda in dialect