Het huis van Deventer.

zaterdag 14 februari 2009 12:08

Een nieuw stadskantoor en bibliotheek aan het Grote kerkhof. Wat vindt de ChristenUnie?

Ruim een jaar geleden lag er een voorstel van het college met ontwerp. In die vorm konden wij er niet mee akkoord gaan. Wij waren tegen de grote en diepe publieksgarage met meerdere lagen onder het gebouw. De toegang ervan was gepland via  een gat in het Grote Kerkhof. Het ontwerp was ook op andere punten nog niet goed genoeg. Het plan is nu veel beter. Ook zijn de financiën nu veel beter uitgewerkt en de risico's goed in beeld.

Daarom stonden wij nu op het punt om 'ja' te zeggen tegen het plan. Wij vinden het heel belangrijk om hierin een consequente lijn te volgen. Dat vinden wij een heel grote deugd in de politiek. Dat heeft met betrouwbaarheid te maken.

Waarom zijn we voor?

1.       De Zuidkant van het de binnenstad vraagt om een impuls. Een gezonde binnenstad heeft het nodig dat er aan die kant functies komen die mensen trekken. De bibliotheek en de publieksfuncties van de gemeente zorgen daarvoor. Met woningen alleen bereik je dat niet.

2.       De plek van de oude schouwburg en dat rare parkeerpleintje erachter bij het huidige stadskantoor vragen al jaren om  een goede invulling.

3.       De ambtenaren moeten nu eindelijk eens fatsoenlijk gehuisvest worden. Al meer dan tien jaar zit men verspreid over de stad en in tijdelijke huisvesting.

4.       De bibliotheek heeft dringend nieuwe huisvesting nodig.

5.       Het (verbeterde) ontwerp van de architectenbureau Neutelings- Rietdijk is werkelijk prachtig. Dat zie je overigens pas goed als je binnenkomt in het gebouw.

6.       De koepel voegt iets nieuws toe aan het beschermd stadsgezicht en past daar goed bij.

Zijn er dan geen minpunten? Ja die zijn er ook. De deel van de parkeeroplossing moet nog gevonden worden. Daarom zeiden we tegen het college dat we dit jaar nog een goede parkeeroplossing willen hebben. Ook zijn ambities van de bibliotheek wel erg hoog: zeven dagen in de week moet die open zijn en er moet er alle dagen iets te doen zijn. Als ze komen vragen om meer geld om dat te kunnen betalen zullen we daar verder over spreken.

Tenslotte geven nog antwoord aan een inspreker. Di gooit ons voor de voeten: Hoe kan de ChristenUnie die toch bekent staat om soberheid en ingetogenheid akkoord gaan met dit luxe-plan? Dit is ons antwoord: andere oplossingen zijn misschien wel wat goedkoper, maar leveren geen duurzame oplossing voor de stedenbouwkundige en ruimtelijke vraagstukken. De oplossing daarvan is ook heel wat waard. Het ontwerp vinden wij niet overdadig. Het moet kwaliteit hebben om duurzaam te kunnen zijn. Verder voegt het zich juist bescheiden in de omliggende bebouwing. Pas na binnenkomst ontvouwt zich de ware schoonheid. De ware schoonheid zit van binnen. Dat past goed bij onze stijl. Onze eigen Deventer calvinist Revius zou er trots op zijn geweest!

Wilt u meer informatie over het stadskantoor, kijk dan eens op de website van de gemeente Deventer. Klik hier.

In het volgende filmpje van Deventer TV legt Jos Fleskens collegelid namend de PvdA uit waarom hij voor het stadskantoor is achter het huidige stadhuis en oude schouwburg. Het filmpje is gemaakt in opdracht van de gemeente Deventer.

Reacties op 'Het huis van Deventer.'

Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.