ChristenUnie niet voor initiatiefvoorstel CDA

eerstekamervrijdag 28 augustus 2015

De ChristenUnie gaf aan niet te zullen stemmen voor het initiatief-voorstel van het CDA om het regelement van orde van de Provinciale Staten van Overijssel te wijzigen in die zin dat er jaarlijks met leden van de Eerste Kamer een verantwoordingsdebat kan worden gevoerd. Het CDA heeft behoefte aan zo’n instrument in het kader van regionale binding.

De Overijsselse ChristenUnie vindt het instrument om Eerste Kamerleden met provinciale staten een verantwoordingsdebat te laten voeren niet erg handig. Bovendien spreken Eerste Kamerleden niet zo maar namens de Eerste Kamer. Jan Westert deelt de wel de opvatting van het CDA, dat de relatie met de Eerste Kamer aandacht verdient. Dat geldt wat hem betreft ook de Tweede Kamer. Er wordt te gemakkelijk om gesprongen met de autonomie van het middenbestuur, met decentralisaties en regionale aangelegenheden. Staatsrechtelijk valt er veel voor te zeggen om dat thema eerst eens goed uit te diepen, alvorens met een wijziging van het reglement van orde te komen. De ChristenUnie deed het CDA de suggestie om over dit deze thematiek eerst met de griffie een mini-conferentie te beleggen met deskundigen. En het initiatief voorstel nu niet in stemming te brengen. Het voorstel van Westert werd door indieners van het initiatiefvoorstel overgenomen.

Archief > 2015 > augustus