Vogelrichtlijn verschoven naar Natura 2000 grens

lentewoensdag 21 april 2010

Het ministerie van Landbouw, Natuur en voedselkwaliteit heeft besloten dat een deel van de grens van de Vogelrichtlijn in de Kop van Overijssel samen zal vallen met de Natura 2000 grens. Door deze beslissing kunnen boeren uit deze streek hun grond blijven gebruiken als agrarische grond. Dit gebruik heeft geen negatief effect op de vogelpopulatie die elders voldoende leefruimte heeft.

De minister is verantwoordelijk voor het vaststellen van deze grenzen en de provincies hadden de mogelijkheid voorstellen tot wijzigingen doen. Medio 2009 is een motie van ChristenUnie Statenlid Tjeerd Oostra c.s. aangenomen, waarin Gedeputeerde Staten werden opgeroepen te bevorderen dat de grens van de Vogelrichtlijn in het landbouwgebied bij Wanneperveen samen zou komen te vallen met de Natura 2000 grens.

Een grootschalige interventie van Statenleden, Kamerleden en wethouders en de bezoeken van enkele betrokken boeren aan Den Haag, hebben er voor gezorgd dat minister Gerda Verburg heeft besloten zich persoonlijk met de zaak te bemoeien. En dat is gebeurd. Op woensdag 14 april heeft de minister enkele betrokken boeren gebeld om hen het goede nieuws persoonlijk mee te delen. De Vogelrichtlijn wordt zodanig verlegd dat de gezinsbedrijven hun kavels weer normaal kunnen bewerken en gebruiken.

Andere boeren kunnen uitbreiden of hun bedrijf kan worden verplaatst zodat er nieuwe natuur ontwikkeld kan worden in het kader van Natura 2000. Tevens brengt dit de mogelijkheid met zich mee nieuwe natuur aan te leggen.

De Europese Habitat- en vogelrichtlijn is bedoeld om diersoorten te beschermen. Door verlegging ervan komt dit doel niet in gevaar.

Archief > 2010 > april