Renate van der Velde beoogd lijsttrekker voor de ChristenUnie Overijssel

RenatevdVeldevrijdag 15 juni 2018

De ChristenUnie Overijssel komt voor de statenverkiezingen van 2019 met een vrouwelijke lijsttrekker. Het bestuur draagt Renate van der Velde-Buist (43) uit Kampen voor als lijsttrekker voor de komende verkiezingen. De huidige fractievoorzitter Jan Westert heeft aangegeven nog een periode door te gaan in Provinciale Staten, maar het ook tijd te vinden voor nieuwe en jongere gezichten. Samen zullen ze de top van de lijst vormen en de kar naar de verkiezingen trekken. Het bestuur van de ChristenUnie Overijssel is blij met deze gezamenlijke inzet op vernieuwing en continuïteit.

Renate van der Velde maakt sinds enige tijd als burgerlid deel uit van de Overijsselse Statenfractie en behartigt de portefeuilles landbouw/natuur en ruimte. Van 2006 tot 2014 was zij acht jaar gemeenteraadslid in Kampen, waar zij o.a. plaatsvervangend fractievoorzitter was.

In het dagelijks leven werkt Van der Velde als juriste arbeids- en onderwijsrecht bij een administratiekantoor voor het primair onderwijs. Haar ambitie was om door te groeien naar statenlid. “De kandidatuur voor het lijsttrekkerschap ervaar ik als een grote uitdaging die veel verantwoordelijkheid met zich meebrengt. Er spreekt veel vertrouwen in door van het bestuur en de huidige fractie, wat mij dankbaar stemt”,  zo laat ze weten. Ze hoopt de lijn van de ChristenUnie Overijssel de komende periode door te kunnen zetten en vindt het in dat verband ook van belang dat vernieuwing en ervaring samen op kunnen gaan. Fractievoorzitter Jan Westert geeft aan dat hij met plezier zijn rol zal overdragen aan Renate van der Velde. “Zelf ben ik op een leeftijd aangeland dat je niet meer de eerste viool hoeft te spelen. Het is eigenlijk veel leuker om een jongere generatie te zien groeien en je kennis en ervaring mee te geven.”
De ChristenUnie heeft vier zetels in Provinciale Staten. De partij maakt in Overijssel inmiddels acht jaar deel uit van de coalitie en heeft de ambitie om de volgende periode opnieuw deel uit te maken van het dagelijks bestuur van de provincie. Bij de komende statenverkiezingen hoopt de ChristenUnie dat de gestage groei zal doorzetten en dat de vijfde zetel in zicht komt.

Archief > 2018 > juni