Vragen over toeristenkaart

Campingwoensdag 15 november 2017

‘Toeristenbelasting is een item bij de ondernemers. Altijd te hoog, er is nog geen sprake is van stakende toeristen, integendeel het aantal toeristen in Overijssel neemt jaarlijks toe. Voor veel gemeenten is het een welkome bron van inkomsten. Maar komt die belasting wel ten goede aan de toerist, want het vloeit naar de algemene gemeentekas? Dat levert prachtige discussie op, waarbij wij vooral vergeten dat veel openbare voorzieningen heel goed zijn voor het toerisme en de toerist.

“Zo ben ik blij dat in mijn gemeente er voor wordt gezorgd dat de pleinen goed schoon worden gehouden en een aangename aanblik opleveren voor de toerist, de fietspaden zonder gaten zijn etc”, aldus Jan Westert tijden het provinciale vragenuur.

“Het debat over de toeristenbelasting is ook wel wat gemakkelijk. We investeren in goede voorzieningen waar ook de toerist happy van wordt. Je krijgt eigenlijk meer dan je betaalt.”

“Gedeputeerde Van Hijum heeft deze zomer inspiratie opgedaan in de Dolomieten met de gratis toeristenkaart. Geweldig gastvrij voelde dat! Die gratis kaart is het toetje op de gastvrijheid van Overijssel. Ik was onlangs in Rome. Daar hadden ze ook een slimme kaart. Hoe beweeg je je snel en handig door de stad, geen gedoe met kaartjes kopen, bovendien toegang tot twee musea. De kaart moest je gewoon kopen. Ik vond het vooral slim en handig dat je als toerist ‘tegen betaling’ wordt ‘ontzorgt’. Betaalde gastvrijheid. Een slimme toeristenkaart kan inderdaad de aantrekkelijkheid versterken. Maar gratis, wie betaalt dat? Is de provincie zo ‘gastvrij’ dat zij de kaart gaat betalen?”

Fractievoorzitter Jan Westert vraag aan het college: “Klopt het dat het college van GS de gratis toeristenkaart in Overijssel gaat introduceren en gaat het om een provinciale kaart?

Welk budget is er met de invoering van deze kaart gemoeid, terwijl de kaart  volgens suggestie van gedeputeerde Van Hijum vooral moet worden gezien als een compensatie voor een (te) hoge gemeentelijke toeristenbelasting? Betekent ‘Gastvrij Overijssel’ dan niet teveel: ‘Fijn dat u komt en u krijgt ons vervoer en attracties er gratis bij? Gastvrij Overijssel is toch gericht op de versterking van de economische sector en ondernemerschap? Een aantrekkelijke toeristisch  aanbod verkoopt zich toch zelf (zie onze Giethoornse China-tuin).

Gaan ondernemers en gemeenten mee betalen aan de gratis toeristenkaart? Zij generen immers ook de inkomsten van toeristen?” Wordt vervolgd…

Archief > 2017 > november