Nieuwe raad onder nieuw portret koningspaar

Willem-Alexander en Máximavrijdag 28 maart 2014 09:00

Deze week nam de oude gemeenteraad afscheid, en trad de nieuw gekozen raad aan. Hoewel er 11 nieuwe raadsleden in de raad kwamen, bleef de samenstelling van de raadsfractie voor de ChristenUnie gelijk. De raadscommissieleden wijzigden wel. De nieuwe raad werd 27 maart 's avonds geïnstalleerd, nadat eerst een nieuw kunstwerk van onze koning en koningin in de raadzaal was onthuld.

Bert Tijhof, Willemien Riezebos-Tessemaker, Jan Berkhoff en Joost van Veldhuizen legden de eed af als raadslid, waarmee zij hun geloof weer een stem gaven. Gerrit Pas en Bert Blaazer werden benoemd als raadscommissieleden, zodat zij in de commissievergaderingen ook namens de ChristenUnie het woord mogen voeren. Na hun benoeming legden ook zij de eed af.

Voorafgaand aan de installatie van de nieuwe gemeenteraad werd in de raadzaal een nieuw kunstwerk onthuld. Kunstenares Jet Ebeltjes heeft op verzoek van de gemeente een portret gemaakt van koning Willem-Alexander en koningin Máxima. Zij gaf aan bewust voor hen als echtpaar gekozen te hebben omdat de raadzaal ook veel gebruikt wordt om huwelijken te sluiten. Er klonk in de zaal alom waardering voor het nieuwe kunstwerk.

Op 25 maart hebben Niek Otten en Gerrit Roosink afscheid genomen als raadscommissielid, respectievelijk in verband met studie en gezondheid.

Bij het afscheid van de oude raad ontvingen de raads- en commissieleden een herinneringsboekje waarin op treffende wijze het werk van de ChristenUnie werd gewaardeerd:

Met hart en verstand
Zo zijn zij aan het werk
En presteren ze sterk
Een teken aan de wand

Al 14 jaar een merk
Sociaal aan de linkerkant
Zien een groter verband
Van samenleving tot kerk

Stimuleren van gezondheid onder de jeugd
Doen zij met sport, onderwijs en fris
Verslavingen willen ze temmen