Ondernemers plakken stickers ‘zes dagen open is voor mij genoeg’

Zes dagen open is voor mij genoeg 2zaterdag 15 maart 2014 17:30

Afgelopen week plaatsten zeventig Zwolse ondernemers een advertentie in de Peperbus met een stevige boodschap: zij zijn tegen uitbreiding van het aantal koopzondagen. Vanaf vandaag biedt de ChristenUnie in Zwolle hen de mogelijkheid een opvallende blauwe sticker op hun winkelruit te plakken om die boodschap kracht bij te zetten. “Zes dagen open is voor mij genoeg,” staat op de stickers.

In de huis-aan-huiskrant schreven de ondernemers: “Het is tijd voor een dringend appel. Wij constateren dat de discussie over de uitbreiding van de zondagsopenstelling een verkiezingsthema is in Zwolle. Wij, zelfstandige ondernemers kunnen en willen hier niet in meegaan.” De ondernemers vrezen volgens De Stentor dat ze er de dupe van zullen worden als er na de verkiezingen zeven dagen in de week geshopt mag worden, zoals sommige politieke partijen willen.

ChristenUnie-lijsttrekker Gerdien Rots hing met ondernemer Max van Dijk de eerste sticker op de winkelruit van Banketbarrij Van Orsouw. Van Dijk heeft het gevoel mee te moeten gaan in de openstelling van zijn winkel op zondag, maar wil dat niet. Volgens Van Dijk is dat slecht voor zowel ondernemers als medewerkers. “Als ik van mijn medewerkers zou moeten vragen om op zondag te werken, zou ik hier zelf ook op zondag moeten staan. Maar ik doe er niet aan mee. Genoeg is genoeg.”

“Ik ben heel blij dat de ondernemers nog eens laten merken dat het geluid dat wij in de politiek laten horen, een geluid uit de maatschappij is,” zegt lijsttrekker Rots. “De vrije zondagsopenstelling van winkels is geen vrijheid. De druk op kleine ondernemers om er in mee te gaan als alle grote jongens dat doen, is enorm. Dat noem ik geen vrijheid.”

Vandaag hingen meerdere andere ondernemers de sticker ook al op hun winkelruit. Maandag gaat de ChristenUnie verder met de verspreiding van de stickers.

« Terug

Archief > 2014 > maart