Bloeiende winkelcentra in een koopzondagloze gemeente

Topbanner Grotestraatdinsdag 04 maart 2014 14:34

Elke gemeente mag sinds kort zelf bepalen hoeveel koopzondagen er zijn. Wij zien dat als een verdere stap richting een 24-uurs economie. Zo'n economie heeft tot gevolg dat er te weinig sprake is van een gezamenlijk rustmoment. Daarom is onze stelling “Geen zondagsopenstelling van winkels in Rijssen-Holten, de koopzaterdagavonden worden gepromoot.” Daarnaast hopen wij bloeiende winkelcentra te houden door een actieve opstelling van de gemeente.

Een collectieve rustdag komt de samenleving ten goede. Vanuit onze christelijke levensovertuiging is de zondag de daarvoor aangewezen dag. Bovendien zien we door de toename van koopzondagen dat veel kleine zelfstandigen het extra moeilijk hebben gekregen. De ChristenUnie vindt dat Rijssen-Holten een koopzondagloze gemeente moet blijven. Rijssen-Holten profileert zich prima met de koopzaterdagavonden.

Om de winkelcentra in Rijssen en Holten gezond te houden zal de gemeente moeten inspelen op krimpende detailhandel. Langdurige leegstand mag niet afgewacht worden. Zo nodig worden winkelbestemmingen gewijzigd in woonbestemming wat de ChristenUnie betreft. Het wonen in leegstaande woningen boven winkels wordt gestimuleerd. De ChristenUnie is tegen het vestigen van winkelcentra in het buitengebied (‘weidewinkels’ / outlet-centra), om een levensvatbare middenstand overeind te houden. Door een (gezamenlijke) aanpak van winkelcriminaliteit en een goed winkellocatiebeleid wordt de positie van (kleine) winkeliers verbeterd.

Reacties op 'Bloeiende winkelcentra in een koopzondagloze gemeente'

Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.

Archief > 2014 > maart