Bied een volwaardig uitstapprogramma en sluit de Bokkingshang

topbanner_uitstapprogrammazaterdag 01 maart 2014 10:24

Het wordt tijd om de misstanden in de prostitutie ook in Deventer onder ogen te zien. Bied daarom prostituees een eerlijke kans om uit te stappen en sluit de ramen aan de Bokkingshang.
Afgelopen week hebben we daar met succes aandacht voor gevraagd. In de pers kwam de focus vooral te liggen op sluiting. Maar voor ons is een volwaardig uitstapprogramma minstens zo belangrijk. Een uitleg waarom we dat vinden.

Ramen staan al 3 jaar leeg

Al drie jaar lang staan 34 ramen met bestemming prostitutie aan de bokkingshang in Deventer leeg. En dat heeft een reden. De afgelopen jaren hebben verschillende exploitanten een vergunning aangevraagd voor de panden. Vast onderdeel van zo’n vergunningsaanvraag is een Bibob toets waarbij wordt onderzocht of de exploitant een geloofwaardige onderbouwing kan geven dat de vergunning niet wordt gebruikt voor criminele activiteiten zoals witwassen van geld. De exploitant die de panden tot maart 2011 gebruikte bleek dat niet te kunnen en dus werd zijn vergunning ingetrokken. Alle vergunningaanvragen daarna zijn tot nu te geweigerd op basis van de Bibob toets, omdat de aanvrager zich wijselijk terugtrok zodra Bibob in beeld kwam of omdat men relevante gegevens niet wilde aanleveren en de aanvraag niet in behandeling werd genomen.

Prostitutie is verweven met zware criminaliteit en mensenhandel

Het feit dat de ramen leeg blijven onderstreept dat de prostitutiesector nauw verweven is met georganiseerde criminaliteit. Achter de ramen gaat een wereld schuil van uitbuiting, slavernij en mensenhandel. En de prostitutie wordt gebruikt om via ingewikkelde structuren van bv’tjes crimineel geld wit te wassen. De legalisatie van prostitutie heeft daar geen verandering in gebracht. Sterker nog sindsdien is de georganiseerd criminaliteit verder geïnternationaliseerd. Er zijn veel boeken, verslagen van rechtszaken en rapporten die de misstanden in de sector beschrijven. Kijk bijvoorbeeld eens op www.comensha.nl.

Als de ChristenUnie dit onder de aandacht brengt, komt het uit verdachte hoek. Gelukkig zien ook andere politieke partijen dat onder ogen. In Utrecht en Amsterdam zijn het juist bestuurders van andere partijen geweest die het onrecht hebben durven benoemen en het hebben aangepakt.

Plicht om hulp te bieden en misstanden aan te pakken

De misstanden komen ook in Deventer voor. En gelet op alle ervaringen is het zeer aannemelijk dat het ook voorkomt in panden en clubs waar de gemeente Deventer een vergunning voor heeft afgegeven. Onlangs nog veroordeelde de rechtbank een man uit Deventer voor mensenhandel omdat hij twee vrouwen had gedwongen tot prostitutie. Laten we dat onder ogen durven zien. Hoe pijnlijk het ook is: de gemeente faciliteert prostitutie terwijl ze weet van de wereld die er achter schuil gaat.

Dat schept een plicht.

Allereest een plicht om goede hulp en zorg te bieden aan prostituees en de mogelijkheid om uit te stappen. Dat een uitstapprogramma nodig is en succesvol kan zijn, heeft het Scharlaken Koord bewezen. Een jaar geleden is het uitstapprogramma onder dwang van de raad overgenomen door stichting De Kern. We zijn ontzettend blij dat er een uitstapprogramma is, maar het moet meer zijn dan een kantoortje waar een prostituee langs kan komen. Het is essentieel om de straat op gaan, relaties leggen met de vrouwen (of mannen) achter de ramen en vertrouwen te winnen. Laten we daarom eindelijk goede prestatieafspraken maken met de Kern waarin dat is vastgelegd.

Maar het schept ook de plicht om met alle mogelijkheden die we hebben de misstanden aan te pakken. Door zoals nu de wet Bibob in te zetten. Door goed samen te werken met partners die met prostitutie te maken hebben zoals de GGD en de politie. Door alert te zijn op tekenen van mensenhandel. Maar laten we ook de moed hebben om te erkennen dat schone prostitutie niet bestaat. Laten we de moed hebben om de ramen niet alleen tijdelijk, maar definitief te sluiten. Te beginnen met de 34 die nu leeg staan.

Henrike Nijman-Visscher, lijsttrekker ChristenUnie Deventer

Arie de Niet, nr 2 lijst ChristenUnie Deventer